„Jeďte se podívat k sousedům, jak tam vypadají v zimě silnice. U nás je na silnicích břečka, tam jsou mokré, protože je nasolí před sněžením a sníh na nich neulpívá," takto a podobně hovoří ti, kteří srovnávají zimní údržbu silnic u nás a u sousedů.

„Vezměte si situaci v pátek. V Německu silnice uklizené, zatímco od nás na Lískovou to byla hrůza," říká Miloslava Němečková z Černé Řeky.

Skutečně je u nás údržba silnic tak rozdílná oproti té bavorské či německé?

„Lísková byla minulý týden normálně sjízdná, paní měla na mysli zřejmě situaci, kdy se tam nahoru nedostal sypač kvůli kamionům. Stalo se, že nad Klenčím v kopci uvízl kamion, další ho chtěl objet, ale jak ho objížděl, zůstal stát vedle něj," vysvětluje konkrétní situaci vedoucí provozu SÚS Domažlice Petr Tomášek a dodává: „Silnice přes Capartice má velké převýšení, je tam daleko více sněhu než v údolí. Nelze ji srovnávat s tou od Lískové do německého vnitrozemí. Pokud by lidé jeli z Furthu na Gibacht, v kopcích by na silnici zbytky sněhu také zaregistrovali."

Kamiony jsou velký problém

„Zákon ´o zimních pneumatikách´ máme, ale není síla, která by dokázala zastavit nebo spíše včas odstavit kamiony, které nejsou dostatečně vhodně vybavené pro jízdu na sněhu," říká k problematice čtenář Jiří Schwarz.

Včera například silničáři nasadili veškerou techniku, silnice regionu brázdilo 17 sypačů.

Údržba u nás a u sousedů

Pokud padá sníh, mezi údržbou silnic u nás a v Bavorsku nevidí naši silničáři rozdíl.

„Sypač musí vyjet do 20 minut po zjištění závady ve sjízdnosti. To znamená, že začne padat sníh, případně nějaký řidič či policie zavolá z místa, kde je problém, a sypač vyjede ze stanoviště. Po spadu sněhu musíme vozovku zprůjezdnit do dvou hodin, silnice III. třídy se ošetřují jako poslední, většinou stíháme ošetřit celý okres do tří hodin," tvrdí Tomášek.

Zjišťovali jsme, jak vidí údržbu silnic v sousedních zemích náš bavorský kolega.

„U nás v Německu neexistuje pravidlo pro celý stát, zimní údržba je odlišná region od regionu. Vezmu-li například okresy Cham a Straubing, může se někdy stát, že silnice v chamském okrese jsou super a přijedete na kraj okresu Straubing a je problém, zejména při velkém sněžení. Jisté je, že silnice u nás musejí být upravené ráno, než vyjedou školní autobusy," popisuje praktiky v Bavorsku tamní novinář Karl Reitmeier.

Postup zimní údržby je přitom u sousedů podobný jako u nás.

„Nejprve se dělají hlavní silniční tahy, pak malé silnice. Pokud předpověď počasí hovoří o sněžení či mrznoucím dešti, silnice se solí předem. Osobně si myslím, že v chamském okrese je zimní údržba dobrá. Naopak u vás jsem se mohl přesvědčit, že ne vždy tomu bylo podobně," myslí si Reitmeier.

ZIMNÍ ÚDRŽBA. U sousedů v SRN jsme vyfotografovali o víkendu spojnici Furthu im Wald s Chamem (silnice I. třídy).

Proč jezdí sypače se zvednutou radlicí

Setkala se někdy SÚS Domažlice se stížnostmi řidičů, že sypače projíždějí se zdviženou radlicí, zatímco na vozovce zůstává vrstva sněhu? Redakci tuto skutečnost ohlásil jeden ze čtenářů.

„To nelze komentovat, je to jako jedna paní povídala. Nikoho nenapadne, že sypače mají každý svoji trasu, ten co projížděl jen tak, mohl vézt drť na jiné místo. Pak je to možné v případě, že jede jako druhý odněkud. Sypač před ním silnici shrábl a nasolil. Pokud by druhý sypač mezitím napadaný sníh shrábl, bylo by prvotní ošetření solí k ničemu, předtím nasypaná sůl by skončila u příkopu a zásah by byl úplně zbytečný," vysvětluje za silničáře Tomášek s tím, že po jedné trase po okrese přejíždějí i jiné sypače.