Jako mírný protest by se dala zhodnotit na Domažlicku akce, při které chtěli zemědělci našeho regionu upozornit na selhání vyjednávání s vládou. V rámci úspor totiž chystá od příštího roku zrušení ´zelené nafty´ a také chce zatížit pěstitele vína spotřební daní.
Podle tiskové zprávy pořadatelů protestu se mělo na silnicích našeho regionu pohybovalo celkem 36 traktorů, 15 nákladních automobilů a čtyři mikrobusy. Dalších zhruba 100 nákladních vozů nemělo vyjet takto extra, avšak přesto nést podobné označení jako stroje, které se mezi devátou a jedenáctou na protest vydaly pod heslem Jednotný trh – jednotné podmínky na exponované silnice I. a II. tříd.
Oč zemědělcům jde
Zemědělcům byla doposud vracena státem část spotřební daně za naftu, a to za litry spotřebované jízdou po polích a lukách, která nezatěžuje silnice. „Zaplatíme plnou spotřební daň jako všichni ostatní. Peníze, které nám v budoucnu nevrátí za část pohonných hmot, které spotřebujeme, když jezdíme po polích, zřejmě na opravy silnic nepůjdou," myslí si Josef Jírovec, ředitel Okresní agrární komory (OAK) v Domažlicích.
Podle jeho slov se podmínky pro hospodaření v zemědělství neustále zhoršují. „Napřed se tvrdilo, jak máme levnou pracovní sílu, což není pravda. Bavorský sedlák, který hospodaří hned vedle, ani neplatí odvody jako naši zemědělci. Navíc zaměstnáváme lidi, vytváříme v regionu zaměstnanost. Na venkově jsou zemědělci posledními zaměstnavateli. Odvádíme všechny příspěvky státu, jsme transparentní, ale podmínky jsou čím dál horší, protože na okrese nemáme zpracovatelské podniky," upozorňuje Jírovec s tím, že nedostupnost zpracovatelů v regionu se finančně projevuje.
Co říká na názor, že loni zemědělci díky dobré úrodě hodně vydělali, takže by měli mít dost peněz?
„Ano, vloni se obilí urodilo, byl krásný rok, ale v zemědělství se musí šetřit, každý rok je totiž jiný. Letos masivně vymrzly ozimy a dopad je i na řepky, takže výnosově budou horší," odpovídá ředitel OAK.
Dodává, že vstupy do zemědělství, tedy osiva, stroje a podobně, jsou v celé EU na přibližně stejné cenové úrovni, dotace do zemědělství však nikoliv. „Po zrušené zelené nafty nám budou tvrdě konkurovat kolegové z okolních států," říká za zemědělce. Mizí prý i garance od státu, pokud si zemědělec bere úvěry: „Ty máme jednoznačně dražší než zemědělci v sousedních státech. Na to všechno jsme chtěli akcí upozornit."
Doprava nekolabovala
Jelikož se nejednalo o masivní protest, nezaznamenali jsme v části regionu od Meclova k hraničnímu přechodu ve Folmavě, ani u sousedního ve Všerubech a dále směrem do Kdyně žádné fronty natož blokády silnic způsobené protestem zemědělců.
„Vyjeli jsme s kolegy tak, abychom sem přijeli až po jedenácté a nemuseli nikde ´čučet´. Až teď tady stojíme před semafory, co tu jsou kvůli stavbě obchvatu," uvedl Deníku jeden z trojice řidičů náklaďáků stejné firmy, které mířily přes Hájek k hraničnímu přechodu Všeruby/Eschlkam.
Podobná situace byla i v Horšovském Týně.
„Měl jsem obavy, ale řekl bych, že od Tejna k Folmavě jezdí daleko méně aut, než běžně," řekl Deníku řidič TIR Jiří Krabec.
Jeho slova potvrdil i strážník MP Horšovský Týn Karel Pecka: „U nás byl klid, jezdili jsme s kolegou po městě a v ulicích nebyl protest zemědělců poznat."
„Připadá mi to, že jsou silnice prázdnější než jindy, asi s tím lidi už počítali," řekl nám u Folmavy jeden z řidičů. Právě tam ´úřadovali´ silničáři, kteří zalepovali vyfrézovaná místa a doprava byla vedena jedním pruhem vozovky.
Další stání si na Všerubsku vyžádaly semafory u stavby obchvatu obce Hájek.
Co říkali akci
Od samého počátku se o protestu hovořilo jako o akci, jež by měla upozornit, nikoli brzdit dopravu. „Opravdu chceme jen upozornit na náš problém a potřebovali bychom, aby dotace zůstaly zachované v míře, v jaké jsou. Neslouží jen zemědělcům, nakonec skončí na pultech v levnějších potravinách," upozorňuje Václav Kůst᠆ka ze ZOD Mrákov, který se účastnil protestní jízdy Domažlicemi.
A třebaže jsme na webu Domažlického deníku předem zaznamenali nesouhlasné názory s akcí zemědělců, včera oslovení hovořili ve prospěch protestujících.
„Viděla jsem oknem z práce tři traktory, které tu projížděly. Myslím si, že by se situace zemědělců měla zlepšit a podmínky měli stejné v celé EU," říká Vendula Strnadová pracující v obchodě u hraničního přechodu Všeruby/Eschlkam.
„Zemědělcům fandím, pečují o naši zem, což je povinnost. Jinak si můžeme vzít batohy a odstěhovat se na Saharu nebo kamkoliv, ale nikdy už nebudeme Češi a Moravané," myslí si řidič Jan Chmel z Lišova u Č. Budějovic.