QR kód je prostředek pro sběr většího množství dat, podobný klasickému čárovému kódu EAN. Zkratka vychází z anglického ‘Quick Response‘, tedy kód rychlé reakce. Slouží k účelnému přenosu informace do mobilního zařízení, telefonu či tabletu.

„Používám při výuce doplňovací QR kódy, které se dají vygenerovat. Některá políčka v nich nejsou vybarvena. Pokud žáci správně zodpoví otázky na určité téma, získají čísla políček, která vybarví. Tím vytvoří kód. Po naskenování kódu se dozví tajenku. Úspěšní luštitelé samozřejmě získají odměnu, nejlépe ve formě jedničky,“ řekl Šmíd.

Žáci mohou hledat indicie vedoucí k vyluštění tajenky z dostupných zdrojů, nejčastěji jsou jimi školní iPady nebo vlastní tablety či chytré telefony. K dispozici mají studenti i literaturu nebo výukové materiály.

Podle Šmída se dají QR kódy využít v jakémkoliv předmětu. Záleží pouze na učiteli, jaké otázky a tajenku si pro žáky vymyslí. Vzhledem k tomu, že výsledkem může být i odkaz na webovou stránku se zadáním dalších úkolů, dají se tyto QR kódy použít i jako součást většího kvízu, soutěže či olympiády.

V sobotu 4. prosince si mohli návštěvníci trhů ve Kdyni pořídit zboží od lokálních prodejců. Další trhy se na kdyňském náměstí uskuteční v úterý 7. 12. od 8 do 15 hodin.
OBRAZEM: Na náměstí ve Kdyni se konaly trhy, další budou v úterý

Dějepis považuje Šmíd za předmět, který by měl být pro žáky přitažlivý. Nechtěl by, aby se děti učily pouhá data a jména nazpaměť. Proto ve třídách zavádí výuku, která je postavena na práci s vyhledáváním informací, ověřování jejich pravdivosti a významu.

„QR kódy jsou jen jednou z aktivit, které zkouším při výuce používat. Například při informatice učím žáky vyšších ročníků navrhovat jednoduché objekty pro trojrozměrný tisk. V budoucnosti bychom si ve škole třeba mohli sami vyrábět učební pomůcky, protože vybavení k tomu máme. Také se učíme natáčet triková videa nebo zkoušíme techniku skládání filmového obrazu. Nápadů je spousta, času tolik ne,“ sdělil učitel.

Metoda QR kódů je časově náročnější, ale je docela atraktivní a zábavná, domnívá se Šmíd, kterému se již ozvali kolegové, kteří by metodu také rádi vyzkoušeli ve svých hodinách.

„Takže mne asi čeká v nejbližší době malé školení,“ dodal Šmíd s úsměvem.

Při vraždách, znásilněních a dalších závažných trestných činech trpí nejen blízcí obětí, ale i rodiče, sourozenci či děti vrahů, agresorů.
Náš syn je vrah, co jsme udělali špatně? Rodiny pachatelů řeší těžká dilemata

Šmíd prozradil, že informatika a dějepis, které na základní škole vyučuje, jsou zároveň jeho velkým koníčkem. Rád využívá nejrůznější moderní pomůcky a volí netradiční formu výuky, aby děti co nejvíce bavila.

Je externím spolupracovníkem Národního pedagogického institutu, kde pracuje jako člen oblastní metodické komise pro informatiku a je lektor webových seminářů.