Základní škola Všeruby je jedna z mála škol na Domažlicku, ve které se vyučuje metodikou splývavého čtení zvanou Sfumato.

„Tato metoda umožňuje položení základů správné techniky čtení s využitím fonetického výcviku, na který lze aplikovat metody běžně užívané ve škole,“ uvedla ředitelka školského zařízení Všeruby Jindřiška Behenská. Jedna z předností využití techniky a metodických postupů splývavého čtení je v tom, že i děti s dyslektickými projevy se mohou naplno začlenit do vyučování s ostatními žáky. „Metoda formou hry provází první krůčky dětí ve čtení. Při výuce se využívá jejich přirozená hravost. Vychází se ze správného návyku techniky práce očí. Po aplikaci výuky splývavého čtení dokáží žáci číst text i vzhůru nohama zcela plynule a také pochopí význam čteného slova,“ pokračuje Behenská.

Sfumatou dětí také tvaruje a modeluje hlas a díky přirozenému mluvenému projevu je možné odstranit ostýchavé tiché čtení. „Školáci jsou v těchto hodinách pozornější, soustředěnější a velice aktivní. Nejdříve si písmena společně přečteme, poté je děti napíší na tabuli. K této metodě patří i tělesné cvičení a správné dýchání při vyslovování jednotlivých hlásek. Abychom se přesvědčili, zda děti přečtenému textu dobře porozuměly, jejich dalším úkolem je nakreslit větu podle vlastních pocitů,“ objasnila metodu ředitelka školy.

Do výuky je také zařazena dramatická výchova, která učí děti číst s porozuměním a vlastním vnitřním požitkem. „Technika splývavého čtení je ve své podstatě revoluční. Nenacházím v ní nic, co by nějak odporovalo dnešním poznatkům z neuropsychologie a vývojové psychologie. Naopak. Velice sympatický je princip celkového přístupu k počáteční výuce čtení. Pomáhá rozlišit zvukovou a grafickou podobu slova a zdokonaluje vyjadřovací schopnosti dětí, což je velice důležité,“ zveřejnil svůj názor na metodiku splývavého čtení doktor Zdeněk Matějček, dětský psycholog z pražského Psychiatrického centra.