Železniční trať Mnichov - Domažlice – Furth im Wald – Praha byla zařazena do sítě TEN-V (síť nejvýznamnějších železničních dopravních cest a pozemních komunikací v Evropě). Tento krok by měl být podpůrným argumentem pro snahu vedení Plzeňského kraje, zemských radních Horní Falce a starostů na obou stranách hranice, aby trať byla do roku 2020 plně elektrifikována a rozšířena na dvojkolejnou v celém úseku.

„Spolu se spolkovým poslancem Hollmayerem a radním chamského okresu Franzem Löfflerem jsme absolvovali schůzky na bavorském i českém ministerstvu dopravy, kde jsme deklarovali podporu tomuto projektu,“ uvedl domažlický starosta Miroslav Mach. Prioritou je přesun části nákladní dopravy z kamionů na koleje.

Na německé straně by bylo zapotřebí vybudovat trať mezi Regensburgem a Chamem. V současné době vede přes Schwandorf, což by pro budoucí rychlé spojení znamenalo několik desítek kilometrů navíc. Pokud by byly naplněny současné plány, cesta z Prahy do Mnichova by vlakem trvala něco málo přes tři hodiny.

„Německo má zatím priority v posílení hlavních tahů do východních spolkových zemí,“ popsal jeden z aktuálních argumentů sousedů Mach.
Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec podepsal v tomto týdnu ve Furthu im Wald s německými partnery Deklaraci, ve které obě strany žádají ministry dopravy o prioritu a úsilí při přestavbě zmíněné trati.

Konkrétně jde o to, aby byla vybudována do roku 2020 v celé délce jako dvojkolejná, elektrifikovaná a aby byla přizpůsobena pro průjezdnou rychlost minálně 160 km/h.

„Cílem deklarace, kterou jsme předali zástupcům české vlády, zástupcům bavorské vlády i Spolkové republiky Německo, je, aby došlo ke zkvalitnění železničního koridoru a propojení mezi Bavorskem a Českou republikou, především mezi Horní Falcí a Plzeňským krajem s následným pokračováním do Prahy,“ shrnul Chovanec a pokračuje: „Tento koridor je pro rozvoj kraje nezbytný a nutný. Doba, za kterou se dnes realizuje přeprava na této trase, není konkurenceschopná pro 21. století. Zásadní rekonstrukce a elektrifikace tohoto koridoru je tudíž nutná.

Deklarace byla podepsána na společném setkání u příležitosti 150. výročí založení tratě Plzeň- Domažlice -Furth im Wald.

Podle předběžných odhadů by stavba na českém území stála 28 miliard korun a mohla by být financována z dotačního programu na rozvoj mezinárodní dopravní sítě.