VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Topolovým špalíkem se brzdí nejlépe

Domažlicko – Celkem 136 účastníků, 73 motocyklistů a 63 řidičů automobilů, se v sobotu postavilo na start mezinárodní Jízdy spolehlivosti historických vozidel. Jednalo se již o 39. ročník této akce pořádané Veteran car clubem Domažlice.

25.8.2013
SDÍLEJ:

Malá ochutnávka z akce VCC Domažlice. Petr Sojka na svém 93 let starém stroji se chystá k odjezdu z babylonského autokempu, kde bylo organizační centrum veteránské jízdy.Foto: Jan Pek

Na sedmdesátikilo­metrové trase soutěžící plnili čtyři úkoly.

„Nejprve šroubovali v Nevolicích matky na šrouby na čas. V Mrákově je čekal úkol, který prověřil, jak pozorně si prohlédli železniční most u Smolova, a v Kolovči házeli klínovými řemeny na cíl. Pro diváky nejzajímavější úkol byl přichystaný v Blížejově, kde soutěžící zkoušeli zastavit co nejpřesněji ve stanovené vzdálenosti od překážky," objasnil nám ředitel jízdy Jiří Žižka, za co soutěžící dostávali body, které určily jejich pořadí ve výsledkové listině.

Absolutním vítězem mezi motocyklisty se stal Vladislav Prokeš z Hluboké nad Vltavou s 59 let starou Jawou 350, prvenství mezi všemi řidiči automobilů vybojoval horšovskotýnský Josef Míšek s hasičským vozem Mercedes z roku 1943.

„Užili jsme si to, připravili jste moc pěknou trať, oběd v Kolovči nám chutnal a ve vesnicích, kudy jsme projížděli, byla skvělá atmosféra a hodně diváků," netajili se svou spokojeností soutěžící po dojezdu do cíle.

„My takovou atmosféru zažijeme jenom u vás, tolik lidí v každé vesnici, mávají nám, my se cítíme, skoro jako kdybychom jeli mistrovství světa v rallye. To u nás v Německu není," zdůraznili bavorští účastníci.

Celou trať zvládl i nejstarší motocykl, anglický stroj H.B. z roku 1920, vybavený motorem o objemu 346 ccm a výkonu necelých tří ´koní´ , s nímž přijel Petr Sojka z VCC České Budějovice.

Jeho stroj měl zadní kolo poháněné ještě řemenem a vybaven byl acetylénovým osvětlením. A protože Petr Sojka je motocyklista dbalý předpisů, před odjezdem z babylonského autokempu se postaral, aby měl rozsvícené přední i zadní světlo.

V jeho případě to znamenalo odklopit sklo světlometu, škrtnout sirkou a zapálit plamínek acetylénové lampy. Totéž pak zopakoval i u malého zadního světla. A věřte mi, je to úžasný pohled, když se za sklem místo žárovky mihotá opravdový plamínek.

Při zevrubné prohlídce stařičkého stroje nemohla uniknout pozornosti brzda na zadním kole – špalíková, dřevěná.

„Špalík brzdí dobře, dokud se na něj nedostane voda. Musí být z topolového dřeva, protože to se obrušuje, ale neuhelnatí," prozradil hrdý majitel unikátního stroje informaci, která v době elektronických vymožeností zní mimořádně exoticky.

Bylo pro 93 roků starý motocykl absolvování sedmdesátikilo­metrové trati domažlické veteránské jízdy vrcholným výkonem?

Zdaleka ne, jak potvrdila další Sojkova slova: „Dojel jsem s ním už dokonce z Vídně až do Jičína, šlo o dálkovou jízdu v rámci akce Loukotě a řemeny v Jičíně. Zúčastnily se jí dvě motorky a čtyři auta."

A jak se takový neobvyklý stroj, jenž je u nás jediným zástupcem dávno zaniklé značky, dostal k jihočeskému majiteli? Jak už tomu často bývá, hlavní roli sehrála náhoda: „Koupil jsem ho od jednoho slovenského sběratele. Ten sháněl německý Wanderer, objevil jej v Holandsku, ale na prodej byla jen celá kolekce čtyř motorek. Protože měl peníze, koupil všechny čtyři, Wanderer si nechal a ostatní prodal dál."

„Můj stroj pravděpodobně dlouho stál někde ve výloze jako poutač, protože gumy a sedlo byly úplně zteřelé, šly odlamovat po kouskách, sluníčko udělalo své. A všechno, co bylo poniklované, bylo úplně zelené," pokračoval ve svém vyprávění Petr Sojka.

„Naštěstí byl stroj kompletní, ale samozřejmě jsem na něm musel trochu zapracovat, abych mohl jezdit. Dělal jsem spojku, ventily, magneto, aby to dobře startovalo, a podobně," potvrdil Sojka známou pravdu, že na každém veteránu se vždycky najde dost práce.

Jan Pek

Autor: Redakce

25.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 19 000 Kč Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci Skladník, řidič VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní doba 3dny v týdnu od 7,30 do 17hod., Průkaz na řízení VZV. , Nabízíme: příspěvek na dopravu, mimořádné prémie, bonusy atd…, Nutný e-mailový kontakt.. Pracoviště: Incomtrans cz s.r.o. - pobočka domažlice, Cihlářská, č.p. 511, 344 01 Domažlice 1. Informace: František Zimmel, +420 602 468 807. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 14 500 Kč Prodavači potravinářského zboží prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned, doba neurčitá, úvazek 37,5 hod./týdně. Praxe a zkušenosti vítány. Informace u pí. Borníkové tel. 606 510 091.. Pracoviště: Západočeské konzumní družstvo sušice-prodejna zahořany, 344 01 Domažlice 1. Informace: Borníková, +420 606 510 091. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Ostatní úředníci 17 360 Kč Ostatní úředníci jinde neuvedení Probační úředník. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17360 kč, mzda max. 30750 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nejlépe: magisterské studium humanitního směru, bezúhonnost, způsobilost k právním úkonům, řidičský průkaz skupiny B, Nabízíme: 5 týdnů dovolené, 5 dní sick days, průžná pracovní doba, odborné vzdělávání, stravenky, přátelské pracovní prostředí, zázemí stabilní organizace, Mzda: 9. platová třída, po zkušební době 11 platová třída, Životopisy lze zasílat na PMS Domažlice, Paroubkova 228, 344 01 Domažlice do 12.10.2018. Pracoviště: Středisko domažlice, Paroubkova, č.p. 228, 344 01 Domažlice 1. Informace: Světlana Librová, +420 733 788 938;734 362 915. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 15 000 Kč Prodavači potravinářského zboží prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vyučení v oboru nebo praxe, pro cizince komunikace v češtině nutná., Nabízíme: zaměstnanecké pečivo, příspěvek na závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění., Osobní kontakt v sídle společnosti, telefonický (pracovní dny do 14 hod.) nebo e-mailový kontakt.. Pracoviště: Pekárny a cukrárny klatovy, a.s. od kaufland domažlice, Pivovarská, č.p. 700, 344 01 Domažlice 1. Informace: Vladimír Obr, +420 376 344 257.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hvězdné házení na Chodsku 2018.
4

Hvězdné házení ovládly největší hvězdy

Hasiči vyjížděli ve čtvrtek dopoledne do Chodské Lhoty k požáru, který vznikl od převržené vodní dýmky.
3

Mladík si v Chodské Lhotě zapálil vodní dýmku, ta se převrhla a způsobila požár

Třetina kontrolovaných řidičů se dopustila přestupku

Domažlicko - Další republiková dopravně bezpečnostní policejní akce se uskutečnila tento týden v pondělí 17. 9. v dopoledních hodinách na silnicích Domažlicka.

FOTO: Jubilejní ročník Přeboru Chodska v tenise se stal kořistí obhájce Michala

Domažlice - Přijel se podívat i vítěz prvního ročníku z roku 1959 Emanuel Böhm.

Omezení užívání pitné vody

Klenčí pod Čerchovem – Městys Klenčí p. Č. ve spolupráci s MěÚ Domažlice vydal omezení na užívání pitné vody z veřejného vodovodu.

Policisté neustále odhalují řidiče pod vlivem

Horšovský Týn, Srby - O uplynulém víkendu, konkrétně v sobotu 15. září odhalili domažličtí policisté hned dva případy, kdy byl řidič pod vlivem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT