VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Topolovým špalíkem se brzdí nejlépe

Domažlicko – Celkem 136 účastníků, 73 motocyklistů a 63 řidičů automobilů, se v sobotu postavilo na start mezinárodní Jízdy spolehlivosti historických vozidel. Jednalo se již o 39. ročník této akce pořádané Veteran car clubem Domažlice.

25.8.2013
SDÍLEJ:

Malá ochutnávka z akce VCC Domažlice. Petr Sojka na svém 93 let starém stroji se chystá k odjezdu z babylonského autokempu, kde bylo organizační centrum veteránské jízdy.Foto: Jan Pek

Na sedmdesátikilo­metrové trase soutěžící plnili čtyři úkoly.

„Nejprve šroubovali v Nevolicích matky na šrouby na čas. V Mrákově je čekal úkol, který prověřil, jak pozorně si prohlédli železniční most u Smolova, a v Kolovči házeli klínovými řemeny na cíl. Pro diváky nejzajímavější úkol byl přichystaný v Blížejově, kde soutěžící zkoušeli zastavit co nejpřesněji ve stanovené vzdálenosti od překážky," objasnil nám ředitel jízdy Jiří Žižka, za co soutěžící dostávali body, které určily jejich pořadí ve výsledkové listině.

Absolutním vítězem mezi motocyklisty se stal Vladislav Prokeš z Hluboké nad Vltavou s 59 let starou Jawou 350, prvenství mezi všemi řidiči automobilů vybojoval horšovskotýnský Josef Míšek s hasičským vozem Mercedes z roku 1943.

„Užili jsme si to, připravili jste moc pěknou trať, oběd v Kolovči nám chutnal a ve vesnicích, kudy jsme projížděli, byla skvělá atmosféra a hodně diváků," netajili se svou spokojeností soutěžící po dojezdu do cíle.

„My takovou atmosféru zažijeme jenom u vás, tolik lidí v každé vesnici, mávají nám, my se cítíme, skoro jako kdybychom jeli mistrovství světa v rallye. To u nás v Německu není," zdůraznili bavorští účastníci.

Celou trať zvládl i nejstarší motocykl, anglický stroj H.B. z roku 1920, vybavený motorem o objemu 346 ccm a výkonu necelých tří ´koní´ , s nímž přijel Petr Sojka z VCC České Budějovice.

Jeho stroj měl zadní kolo poháněné ještě řemenem a vybaven byl acetylénovým osvětlením. A protože Petr Sojka je motocyklista dbalý předpisů, před odjezdem z babylonského autokempu se postaral, aby měl rozsvícené přední i zadní světlo.

V jeho případě to znamenalo odklopit sklo světlometu, škrtnout sirkou a zapálit plamínek acetylénové lampy. Totéž pak zopakoval i u malého zadního světla. A věřte mi, je to úžasný pohled, když se za sklem místo žárovky mihotá opravdový plamínek.

Při zevrubné prohlídce stařičkého stroje nemohla uniknout pozornosti brzda na zadním kole – špalíková, dřevěná.

„Špalík brzdí dobře, dokud se na něj nedostane voda. Musí být z topolového dřeva, protože to se obrušuje, ale neuhelnatí," prozradil hrdý majitel unikátního stroje informaci, která v době elektronických vymožeností zní mimořádně exoticky.

Bylo pro 93 roků starý motocykl absolvování sedmdesátikilo­metrové trati domažlické veteránské jízdy vrcholným výkonem?

Zdaleka ne, jak potvrdila další Sojkova slova: „Dojel jsem s ním už dokonce z Vídně až do Jičína, šlo o dálkovou jízdu v rámci akce Loukotě a řemeny v Jičíně. Zúčastnily se jí dvě motorky a čtyři auta."

A jak se takový neobvyklý stroj, jenž je u nás jediným zástupcem dávno zaniklé značky, dostal k jihočeskému majiteli? Jak už tomu často bývá, hlavní roli sehrála náhoda: „Koupil jsem ho od jednoho slovenského sběratele. Ten sháněl německý Wanderer, objevil jej v Holandsku, ale na prodej byla jen celá kolekce čtyř motorek. Protože měl peníze, koupil všechny čtyři, Wanderer si nechal a ostatní prodal dál."

„Můj stroj pravděpodobně dlouho stál někde ve výloze jako poutač, protože gumy a sedlo byly úplně zteřelé, šly odlamovat po kouskách, sluníčko udělalo své. A všechno, co bylo poniklované, bylo úplně zelené," pokračoval ve svém vyprávění Petr Sojka.

„Naštěstí byl stroj kompletní, ale samozřejmě jsem na něm musel trochu zapracovat, abych mohl jezdit. Dělal jsem spojku, ventily, magneto, aby to dobře startovalo, a podobně," potvrdil Sojka známou pravdu, že na každém veteránu se vždycky najde dost práce.

Jan Pek

Autor: Redakce

25.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 20 000 Kč

Odborní účetní finanční a investiční úředník - referent/ka finančního odboru. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Rámcová pracovní náplň:, - vede úplnou evidenci dlouhodobého majetku a úplnou operativní evidenci majetku města, - zajišťuje podklady pro účtování o majetku vč. odpisů a zpracování odpisových plánů, - zajišťuje komplexní agendu pojištění majetku města, - zajišťuje agendu daně z nemovitých věcí včetně zpracování daňového přiznání, - zajišťuje výkon daňových exekucí, Požadavky:, - vyšší odborné nebo střední vzdělání s maturitou ekonomického zaměření, - ověření znalostí zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, - dobrá uživatelská znalost práce na PC , - dobré komunikační schopnosti, - praxe ve veřejné správě a zvláštní odborná způsobilost při správě daní a poplatků výhodou , - samostatnost, spolehlivost a zodpovědnost, - řidičské oprávnění skupiny B výhodou, , Celý text na www.domazlice.eu městský úřad, úřední deska v sekci volná místa., Přihlášku s požadovanými doklady zašlou uchazeči nejpozději do 2.7.2018 v uzavřené obálce označené "NEOTVÍRAT - VŘ pracovník FO" na adresu: , Město Domažlice, odbor kancelář starosty MěÚ, náměstí Míru 1, 344 20 Domažlice. Pracoviště: Městský úřad domažlice, náměstí Míru, č.p. 1, 344 01 Domažlice 1. Informace: Alena Kučerová, +420 379 719 164.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 22 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: POUZE E-MAILOVÝ KONTAKT!, Místo výkonu práce: Borská pole, Plzeň.. Pracoviště: Imstavex s.r.o. - pracoviště staňkov, Plzeňská, č.p. 350, 345 61 Staňkov. Informace: Kateřina Kurfiřtová, +420 602 697 505.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 14 500 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků skladník/skladnice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme: SŠ vzdělání, praxe v oboru výhodou, platné zkoušky na motorové vozíky - není podmínkou, odpovědnost, spolehlivost, přesnost a flexibilitu, Nabízíme: odpovídající mzdové ohodnocení, odpovědnou a zajímavou práci v přátelském a dynamickém týmu, flexibilní pracovní dobu, příspěvek na dopravu, odborné a jazykové vzdělávání, možnost profesního růstu a osobního rozvoje, Možnost prodloužení.. Pracoviště: Proheq (cz) s. r. o., U Pískovny, č.p. 308, 344 01 Domažlice 1. Informace: Schambergerová Jana, +420 379 415 512.

Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 25 000 Kč

Číšníci a servírky ČÍŠNÍK/SERVÍRKA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Podmínky: znalost NJ výhodou, Kontakt telefonicky nebo e-mailem.. Pracoviště: Jk invest s.r.o. - hotel sokolský dům, náměstí Míru, č.p. 121, 344 01 Domažlice 1. Informace: Jaroslav Kuneš, +420 739 663 552.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Doprava je z důvodu stavebních prací v obci Libkov řízena světelnou signalizací za pomoci semaforů. Doprava v obci je plynulá.
18

FOTO: Stavební práce spojené s výstavbou chodníku pokročily

Ilustrační foto

Dvojice Romů nutila nezletilou k prostituci

FOTO: Akordeonový soubor kdyňské ZUŠ se zúčastnil koncertu v Plasích

Kdyně – Začátkem týdne přivítal zámecký sál kláštera v Plasích mladé akordeonisty základních uměleckých škol Plzeňského kraje.

Elektromobil šetří přírodu i městskou kasu

Bělá nad Radbuzou – Roční zkušenost už mají Bělští s provozem elektromobilu a elektrické tříkolky.

Cyklovlakem do Českého lesa

Plzeň – Vagon ve zvláštní soupravě pojme až padesát jízdních kol.

Vladimír Dydyk si s Kdyňskými popovídal o zdraví

Kdyně – Ve čtvrtek 14. června se od pěti odpoledne sešli v sálku Městské knihovny ve Kdyni zájemci o přednášku pana Vladimíra Dydyka.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT