Staňkov – Silniční obchvat Staňkova nebyl pro obyvatele města dlouho ničím jiným než fata morgánou. O stavbě obchvatu se mluvilo už desítky let, projekt, který by město zbavil těžké nákladní dopravy, se vždy rozplynul před očima.

Nyní se však Staňkovští snad již konečně dočkají. V současné době jsou vydána potřebná stavební povolení, dokončeny výkupy pozemků a čeká se pouze na dokončení právě probíhajícího výběrového řízení.

„Realizace se předpokládá přibližně od září letošního roku, záležet bude na termínu dokončení výběrového řízení," informoval ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.

Dokončení stavby je nyní plánováno na červen roku 2016.

Původní odhady započetí a dokončení stavby však byly trochu příznivější – červen nebo červenec 2014 až listopad 2015.

Nový obchvat bude dlouhý necelé tři kilometry a povede ve směru od Plzně po pravé straně stávající silnice.

Začne přibližně v polovině cesty mezi Staňkovem a Ohučovem a severozápadním obchvatem obejde Staňkov zhruba ve vzdálenosti 300 metrů od jeho okraje. Znovu se připojí na stávající silnici v poloviční vzdálenosti mezi Staňkovem a Vránovem.

Součástí budou i dva mosty, které budou křížit silnice na Puclice a Čečovice.

Obchvat by dle odhadů projektanta měl vyjít na 333 milionů korun.

„Stavba I/26 Staňkov – přeložka bude financována z Operačního programu Doprava. Její realizace je velice důležitá i pro našeho západního souseda Spolkovou republiku Německo," poznamenal Kuťák.

Podle něj je průtah Staňkova nejhorší a nejproblémovější na silnici I/26 mezi Plzní a Folmavou.

Centrem města včetně náměstí T. G. Masaryka denně projede údajně až osm tisíc aut a ze značné části jde o těžkou nákladní dopravu.

Není proto divu, že tamní obyvatele trápí hluk, vysoká prašnost a navíc přecházení rušné silnice na náměstí může být i nebezpečné. Otřesy způsobené nákladní dopravou také poškozují okolní domy.

Průjezd Staňkovem je navíc velmi úzký stejně jako chodníky, které na některých místech nejsou široké ani půl metru.

„Střed Staňkova je úplně hrozný, spíš než náměstí připomíná dálnici. Bydlet bych tam nechtěl," říká obyvatel Petr Anderle. „Náměstí T. G. Masaryka se těžko přechází, jsou tam dva přechody, ale hlavně pro starší lidi, děti nebo maminky s kočárkem to určitě občas může být nebezpečné. Obchvat města nám ale za ta léta slibovali už tolikrát, že se mi pořád nějak nechce věřit, že prostě jen tak vznikne. No, uvidíme," dodal na závěr.