Mluvilo se o něm snad čtyřicet let a nikdy nic nebylo," takto se ke stavbě silničního obchvatu Staňkova minulý týden vyjádřil tamní obyvatel Zdeněk Bílek. Předevčírem se navíc na obchvatu konal kontrolní den.

„Projeli jsme si s kolegy celou stavbu a musím shledat, že hlavní silniční trasa jde dle plánu," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Plzeň Zdeněk Kuťák. „Někde se již pracuje v živičných podkladních vrstvách, jinde takzvaně 'na pláních' nebo ve vrstvě štěrkodrti. Most blíže Domažlicím je již vybetonovaný, u toho druhého zbývá ještě poslední pole, následně je v pořadí betonáž říms a izolace mostovky," dodal.

Termín předání hotové stavby je až v polovině příštího roku, řidičům by ale měl sloužit už nejpozději koncem letošního roku.

„Podle dodavatele by obchvat mohl být zprovozněn dokonce už letos v září. To není nereálné, ale nechtěl bych takový termín garantovat, přeci jen netušíme, jaké například bude počasí," podotkl Kuťák. Na stavbě letos vznikla komplikace, když se ukázalo, že betonová směs použitá při stavbě některých pilířů nesplňovala předepsanou odolnost proti chloridům (např. posypovým solím) a pilíře bylo třeba vybourat. „Tohle zdržení už jsme ale dohnali a jedeme dál podle harmonogramu," dodal Kuťák.

Obchvat bude dlouhý necelé tři kilometry a povede ve směru od Plzně po pravé straně stávající silnice. Začne v polovině cesty mezi Staňkovem a Ohučovem a severozápadně obejde Staňkov. Znovu se připojí na silnici mezi Staňkovem a Vránovem. Dva zmíněné mosty vyrůstají nad cestami na Puclice a na Čečovice. Předpokládaná cena obchvatu byla téměř 276 milionů korun, vítězná firma Bögl a Krýsl se ho chystá postavit za 165 milionů. Velkou část nákladů pokryje dotace z Evropské unie.