Město Staňkov se může pochlubit celou řadou zajímavých spolků, zájmových organizací a klubů. Při naší poslední návštěvě Staňkova jsme se rozhodli navštívit jeden z těch na první pohled atraktivnějších, kterým Aeroklub Staňkov bezesporu je.

Historie

Staňkovský aeroklub vznikl jako jeden z prvních, zcela nově pojatých poválečných aeroklubů v republice v září roku 1945.

Mezi řadou zakladatelů měl největší zásluhy o vznik klubu Jan Babka. Také proto mu byla udělena jedna z nejvyšších poct mezinárodní letecké federace FAI, Diplom Paula Tissandiera za mimořádné celoživotní zásluhy o letectví.

Přestože po vzniku klubu chybělo letiště, už v létě 1945 se začalo létat. Nejdříve na svahu pod staňkovským hřbitovem směrem k Radbuze, pak již pod vedením instruktora na severovýchodním směru Mastníku. Létalo se také na vrchu Bobek severně od Holýšova.

Návrh na vybudování letiště byl předložen v roce 1945 a po přeměření vytipovaných pozemků se přešlo k výstavbě letiště.

Pro finanční zajištění prací spojených s budováním staňkovského letiště byly v roce 1947 pozemky osety ovsem.

Po jeho sklizni proběhl ve Staňkově na nově vybudovaném letišti 31. srpna 1947 první Letecký den, na který přišlo kolem dvou tisíc diváků a přiletěl v letounu ´Kukuruznik´ i velitel 2. leteckého sboru, význačný představitel leteckého odboje ve Velké Británii Alexander Hess.

Současnost

Aeroklub Staňkov má v současné době kolem 70 členů, z toho 45 létajících.

„Letecká činnost je provozována pochopitelně sezónně, neboť jsme závislí na povětrnostních podmínkách, a většinou o víkendech. O prázdninách a dovolených je samozřejmě časových možností více,“ popisuje předseda staňkovského aeroklubu Václav Mothejzík.

„Tratě, které létáme, nejsou pevně dané, ale přizpůsobují se aktuální předpovědi počasí a dalším faktorům. Jejich plánovaná délka může být i třeba 500 km, je-li k dispozici zkušený pilot a výkonný stroj a je–li vhodné počasí,“ dodává.

Vybavení

Ve vlastnictví aeroklubu jsou dva dvousedadlové výcvikové větroně, tři sportovní jednosedadlové větroně a jeden motorový vlečný letoun Z 226. Několik dalších letadel je soukromých.

Na staňkovském veřejném vnitrostátním letišti o rozloze 15 hektarů je jedna travnatá dráha o délce 700 metrů, ozdobou letiště je hangár, jehož architektonické řešení je dnes už spíše vzácností. V samostatném objektu je další zázemí a garáže.

„Máme svoji klubovnu, učebnu i kancelář s dalšími nezbytnými prostorami. Činnost aeroklubu je financována převážně z příspěvků jeho členů, menším dílem přispívají sportovní asociace, velmi dobrá je také spolupráce s městem Staňkov, které má pro sportovní činnost v aeroklubu velké pochopení,“ tvrdí Mothejzík.

Přesto však je drtivá většina nezbytné údržby budov, ploch i pozemní a letecké techniky vykonávána a placena členy aeroklubu. V současné době probíhají nátěry střechy hangáru, což je plocha kolem jednoho tisíce metrů čtverečních.

„Některé práce na nemovitostech je možné třeba někdy posunout, to se ale nedá říci o povinné údržbě letecké techniky, kde platí přísné předpisy. Takže bez jejich splnění nemůže být o létání ani řeč,“ poznamenává předseda.

Akce pro veřejnost

Pro veřejnost pořádá staňkovský aeroklub každoročně již tradiční Letecký ples, který je plesem maškarním a podle předsedy klubu patří jednoznačně k těm zajímavějším.

Rovněž v tradičním termínu, kterým je předposlední prázdninový víkend, pořádá aeroklub pro všechny příznivce a přátele letectví Den otevřeného letiště, na kterém je možné vidět i zkusit téměř vše, co v oblasti sportovního bezmotorového létání členové staňkovského aeroklubu provozují. K dispozici jsou vždy i vícemístné motorové letouny pro zájemce o prohlížení krajiny z ptačí perspektivy a také doprovodný letecký, parašutistický a modelářský program nebo například předvádění nových vozidel regionálních prodejců a podobně.

„Řada návštěvníků chodí pravidelně a někteří se i pravidelně prolétnou. Cena je odvislá od délky letu a použitého letadla, ale jak říkám již řadu let: když se podívám na ceny požadované za kolotoče a houpačky na poutích a porovnám rovněž náklady, tak jsme levnější a jsem přesvědčen, že i atraktivnější,“ říká Mothejzík.

V letošním roce má klub ještě jednu akci navíc a tou je soustředění historických větroňů začátkem července, které v sobotu 11. července vyvrcholí ukázkami a předvedením činnosti pro veřejnost. Bude i možnost letů motorovými i bezmotorovými letouny.

Plachtařský výcvik

Pro vážnější zájemce nabízí Aeroklub Staňkov i základní plachtařský výcvik. Rozhodnout se o zahájení výcviku lze kdykoli, kurzy však začínají zpravidla v podzimních měsících teoretickým školením a na jaře pak začíná praktická část plachtařského výcviku.

„Kurz trvá dle šikovnosti žáka přibližně jednu až dvě sezóny. Pokud někdo o tomto sportu uvažuje, ať neváhá a přijde nebo si zavolá pro podrobnější informace. Létat je možné již od 16 let a horní hranice je omezena jen zdravotním stavem. Věřte, že tichý let bez motoru je vážně krásný zážitek a všem ho mohu jen doporučit,“ zakončil předseda aeroklubu.