Dramatickou událost podrobně zaznamenal velitel četnické stanice Lorenz následující den 10. května do hlášení pro Velitelství německého četnictva v Klatovech. Uvádí, že kolem 15:28 hodin slyšeli z místní stanice zvuk letadel a zároveň bylo vidět západně od města stoupat hustý kouř. Německý voják, který zřejmě doběhl první na stanici, oznámil, že se za městem srazila dvě letadla. Zpráva byla ihned telefonicky předána na velitelství Wehrmachtu v Domažlicích, na letiště v Plzni a na Velitelství německé policie v Klatovech.

Na místo vyrazila četnická hlídka. K havárii dorazila asi v 15.45 hodin, ale místo již bylo uzavřeno třicítkou německých vojáků. Přesto se českým četníkům podařilo zjistit, že došlo k srážce dvou letadel z letecké školy Flugzeugführerschule A 1 (zkr. FFS A 1), které měly přeletět ze Straubingu přes Regensburg do Plzně (pozn. zřejmě šlo o trasu Regensburg-Straubing-Plzeň). Po srážce začala hořet a z výšky asi 500 m se zřítila do jetele jen 100 m od sebe hned za městskou cihelnu. Oba stroje až na drobné díly z podvozku úplně shořely, takže nešlo zjistit jejich označení.

Dvoučlenná posádka jednoho stroje uhořela. Oba letci z druhého stroje stihli vyskočit, ale jednomu se neotevřel padák a dopadem na zem se zabil. Jediný letec Obergefreiter Schamel srážku bez zranění přežil. O záchranu na padáku se neúspěšně pokusil čerstvě devatenáctiletý Flg. Wolfram Dames (*29.dubna 1925, Neumarkt in Schlesien, dnes polský Sroda Ślaska). Mezi ohořelými troskami druhého stroje se četníkům podařilo identifikovat pouze tělo Obgfr. Hermanna Bayera (*4.března 1923, Cham), druhý letec zůstal neznámý. Z německých válečných archivů ale vyplývá, že druhým musel být letecký žák Flg. Dietrich Elsner (*2.dubna 1925, Halstenbek u Hamburgu). Hlášení domažlických četníků uzavírá poznámka, že na místo přijel vojenský lékař se sanitním vozem a večer v 19.15 hodin dorazil z letiště v Plzni čtyřčlenný vyprošťovací oddíl.

Wolfram Dames na jaře 1943, před nástupem k vojenskému letectvu Luftwaffe.

Na stránkách Domažlického deníku v roce 2004 vzpomínal Stanislav Gryc: „Při srážce se z jednoho stroje odlomila část křídla. Tento letoun šel okamžitě do vývrtky a jeho dvoučlenná posádka neměla čas vyskočit. Z druhého letounu se posádce podařilo vyskočit, ale pilotní žák se zabil. Jedno letadlo dopadlo přímo na cestu, která odbočuje nalevo od silnice do Horšovského Týna a vede k lomu Na kole. Druhé letadlo dopadlo na pole nad touto cestou."

Čeští četníci jistě do hlášení zaznamenali jen fakta, která na místě zjistili, ovšem dokumenty z německé strany vnáší do události chaos. Podle seznamu ztrát německého letectva se letecký žák Obgfr. Hermann Bayer zřítil se strojem Bücker Bü 181 výrobního čísla 330842 s označením SV+NH až následující den 10. května 1944. K havárii mělo dojít v Plzni a postiženou jednotkou byla I. Gruppe Fernaufklärunsgeschwader 101 (škola dálkového průzkumu, zkr. I./FAG 101). Hermann Bayer je dnes pohřben na německém válečném hřbitově, který je součástí Ústředního hřbitova v Plzni, s datem úmrtí 10. 5. 1944. Ovšem dle městské Knihy pohřbených mezi pohřbenými v květnu 1944 uveden není. Na Plzeňsku skutečně 10. května došlo k lehčí havárii neznámého německého letadla, ale bez újmy jeho posádky. Vrcholem chaosu však je krátká zpráva ve svodce německého Velitelství pořádkové policie v Praze, která dne 11. května 1944 zmiňuje nouzové přistání letadla pro nedostatek benzínu u obce Roudnice v okrese Hradec Králové. Jeho označení SV+NH je totožné se strojem, který měl pilotovat Obgfr. Hermann Bayer. A pokud se vrátíme k letecké škole FFS A 1, kterou uvedli četníci, jsou zde doloženy stroje Bücker Bü 181 s velmi blízkým označením SV+NJ, SV+NO a SV+NQ. To opět vzbuzuje pochybnosti nad správností záznamu o ztrátě, přestože jednotka I./FAG 101 se základnou v saském Grossenhain stroje Bü 181 také intenzívně používala.

Wolfram Dames v letecké kombinéze společně se svým otcem, zpravodajským důstojníkem Luftwaffe na základně Bautzen-Litten.  Otec Theo Dames, učitel a historik umění, přežil svého syna o dalších 35 let. Fotografie z albumu jeho mladšího bratra Hartmuta.

Záznam o ztrátě druhého stroje zcela chybí, ale v personálních ztrátách letecké školy FFS A 1 jsou uvedení oba další letci Flg. Dietrich Elsner a Flg. Wolfram Dames s poznámkou „Domažlice, vzájemná srážka ve vzduchu, výška 300 m, čas 15.28 hodin", jako by snad šlo o další dvě letadla. Chybí rovněž údaj o pohřbu, ale jména obou letců jsou v seznamu německého Válečného hřbitova v Mariánských Lázní. Wolfram Dames byl dle rodinných vzpomínek pohřben v Seitendorf an der Katzbach (dnes polský Myslów v Krkonoších), kam se rodina na začátku války přestěhovala.

Letecká škola FFS A 1 zajišťovala základní pilotní výcvik již od roku 1935 z hlavní základny v lužickém Görlitz a je proto s podivem, že se její stroje objevily až nad Domažlickem. Následující den 10. května 1944 ale musel u České Třebové pro ztrátu orientace přistát letoun Go 145 rovněž od FFS A 1, a pokud připojíme i přistání u Roudnice 11.května, máme zřejmě dokumentován nějaký neznámý, početnější přesun letadel této letecké školy.

Doplňme závěrem, dvoumístný cvičný Bücker Bü 181 Bestmann byl s délkou 7,80 m, rozpětím 10,60 m a vzletovou hmotností 750 kg malým, ale moderním letounem. Poháněn byl čtyřválcovým motorem Hirth HM 504 o výkonu 105 k (77 kW), se kterým dosahoval max. rychlosti 215 km/h. Od roku 1939 byl v počtu asi 5900 kusů vyráběn v nové továrně Rangsdorf u Berlína, dalších 700 kusů vyrobil pro německé letectvo holandský Fokker. Konečně, od roku 1942 byl typ vyráběn u fy. Zlín v Otrokovicích, kde vzniklo až několik stovek kusů a právě série výrobních čísel začínající 330xxx pocházela z moravských Otrokovic.

Jan Vladař