VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Srážku u Domažlic v roce 1944 přežil jediný letec

Domažlice – V květnu před sedmdesáti lety skončila na Domažlicku 2. světová válka. Přestože pozemní boje se v regionu odehrály až v posledních měsících, bylo Domažlicko několikrát svědkem leteckých operací.Nejblíže městu zřejmě byla srážka německých cvičných letadel dne 9. května 1944.

4.7.2015
SDÍLEJ:

Několik veteránů Bücker Bü 181 je dosud v provozu, na obrázku stroj v podobě z roku 1944 s označením TP+WX od letecké školy FFS A/B 32 z Pardubic.Foto: archiv Jana Vladaře

Dramatickou událost podrobně zaznamenal velitel četnické stanice Lorenz následující den 10. května do hlášení pro Velitelství německého četnictva v Klatovech. Uvádí, že kolem 15:28 hodin slyšeli z místní stanice zvuk letadel a zároveň bylo vidět západně od města stoupat hustý kouř. Německý voják, který zřejmě doběhl první na stanici, oznámil, že se za městem srazila dvě letadla. Zpráva byla ihned telefonicky předána na velitelství Wehrmachtu v Domažlicích, na letiště v Plzni a na Velitelství německé policie v Klatovech.

Na místo vyrazila četnická hlídka. K havárii dorazila asi v 15.45 hodin, ale místo již bylo uzavřeno třicítkou německých vojáků. Přesto se českým četníkům podařilo zjistit, že došlo k srážce dvou letadel z letecké školy Flugzeugführerschule A 1 (zkr. FFS A 1), které měly přeletět ze Straubingu přes Regensburg do Plzně (pozn. zřejmě šlo o trasu Regensburg-Straubing-Plzeň). Po srážce začala hořet a z výšky asi 500 m se zřítila do jetele jen 100 m od sebe hned za městskou cihelnu. Oba stroje až na drobné díly z podvozku úplně shořely, takže nešlo zjistit jejich označení.

Dvoučlenná posádka jednoho stroje uhořela. Oba letci z druhého stroje stihli vyskočit, ale jednomu se neotevřel padák a dopadem na zem se zabil. Jediný letec Obergefreiter Schamel srážku bez zranění přežil. O záchranu na padáku se neúspěšně pokusil čerstvě devatenáctiletý Flg. Wolfram Dames (*29.dubna 1925, Neumarkt in Schlesien, dnes polský Sroda Ślaska). Mezi ohořelými troskami druhého stroje se četníkům podařilo identifikovat pouze tělo Obgfr. Hermanna Bayera (*4.března 1923, Cham), druhý letec zůstal neznámý. Z německých válečných archivů ale vyplývá, že druhým musel být letecký žák Flg. Dietrich Elsner (*2.dubna 1925, Halstenbek u Hamburgu). Hlášení domažlických četníků uzavírá poznámka, že na místo přijel vojenský lékař se sanitním vozem a večer v 19.15 hodin dorazil z letiště v Plzni čtyřčlenný vyprošťovací oddíl.

Wolfram Dames na jaře 1943, před nástupem k vojenskému letectvu Luftwaffe.

Na stránkách Domažlického deníku v roce 2004 vzpomínal Stanislav Gryc: „Při srážce se z jednoho stroje odlomila část křídla. Tento letoun šel okamžitě do vývrtky a jeho dvoučlenná posádka neměla čas vyskočit. Z druhého letounu se posádce podařilo vyskočit, ale pilotní žák se zabil. Jedno letadlo dopadlo přímo na cestu, která odbočuje nalevo od silnice do Horšovského Týna a vede k lomu Na kole. Druhé letadlo dopadlo na pole nad touto cestou."

Čeští četníci jistě do hlášení zaznamenali jen fakta, která na místě zjistili, ovšem dokumenty z německé strany vnáší do události chaos. Podle seznamu ztrát německého letectva se letecký žák Obgfr. Hermann Bayer zřítil se strojem Bücker Bü 181 výrobního čísla 330842 s označením SV+NH až následující den 10. května 1944. K havárii mělo dojít v Plzni a postiženou jednotkou byla I. Gruppe Fernaufklärunsgeschwader 101 (škola dálkového průzkumu, zkr. I./FAG 101). Hermann Bayer je dnes pohřben na německém válečném hřbitově, který je součástí Ústředního hřbitova v Plzni, s datem úmrtí 10. 5. 1944. Ovšem dle městské Knihy pohřbených mezi pohřbenými v květnu 1944 uveden není. Na Plzeňsku skutečně 10. května došlo k lehčí havárii neznámého německého letadla, ale bez újmy jeho posádky. Vrcholem chaosu však je krátká zpráva ve svodce německého Velitelství pořádkové policie v Praze, která dne 11. května 1944 zmiňuje nouzové přistání letadla pro nedostatek benzínu u obce Roudnice v okrese Hradec Králové. Jeho označení SV+NH je totožné se strojem, který měl pilotovat Obgfr. Hermann Bayer. A pokud se vrátíme k letecké škole FFS A 1, kterou uvedli četníci, jsou zde doloženy stroje Bücker Bü 181 s velmi blízkým označením SV+NJ, SV+NO a SV+NQ. To opět vzbuzuje pochybnosti nad správností záznamu o ztrátě, přestože jednotka I./FAG 101 se základnou v saském Grossenhain stroje Bü 181 také intenzívně používala.

Wolfram Dames v letecké kombinéze společně se svým otcem, zpravodajským důstojníkem Luftwaffe na základně Bautzen-Litten.  Otec Theo Dames, učitel a historik umění, přežil svého syna o dalších 35 let. Fotografie z albumu jeho mladšího bratra Hartmuta.

Záznam o ztrátě druhého stroje zcela chybí, ale v personálních ztrátách letecké školy FFS A 1 jsou uvedení oba další letci Flg. Dietrich Elsner a Flg. Wolfram Dames s poznámkou „Domažlice, vzájemná srážka ve vzduchu, výška 300 m, čas 15.28 hodin", jako by snad šlo o další dvě letadla. Chybí rovněž údaj o pohřbu, ale jména obou letců jsou v seznamu německého Válečného hřbitova v Mariánských Lázní. Wolfram Dames byl dle rodinných vzpomínek pohřben v Seitendorf an der Katzbach (dnes polský Myslów v Krkonoších), kam se rodina na začátku války přestěhovala.

Letecká škola FFS A 1 zajišťovala základní pilotní výcvik již od roku 1935 z hlavní základny v lužickém Görlitz a je proto s podivem, že se její stroje objevily až nad Domažlickem. Následující den 10. května 1944 ale musel u České Třebové pro ztrátu orientace přistát letoun Go 145 rovněž od FFS A 1, a pokud připojíme i přistání u Roudnice 11.května, máme zřejmě dokumentován nějaký neznámý, početnější přesun letadel této letecké školy.

Doplňme závěrem, dvoumístný cvičný Bücker Bü 181 Bestmann byl s délkou 7,80 m, rozpětím 10,60 m a vzletovou hmotností 750 kg malým, ale moderním letounem. Poháněn byl čtyřválcovým motorem Hirth HM 504 o výkonu 105 k (77 kW), se kterým dosahoval max. rychlosti 215 km/h. Od roku 1939 byl v počtu asi 5900 kusů vyráběn v nové továrně Rangsdorf u Berlína, dalších 700 kusů vyrobil pro německé letectvo holandský Fokker. Konečně, od roku 1942 byl typ vyráběn u fy. Zlín v Otrokovicích, kde vzniklo až několik stovek kusů a právě série výrobních čísel začínající 330xxx pocházela z moravských Otrokovic.

Jan Vladař

Autor: Redakce

4.7.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Mertl se stal potřetí otcem.

Hokejový útočník Tomáš Mertl se stal potřetí otcem

V Domažlicích začaly taneční pro dospělé.

Začaly taneční kurzy pro dospělé

Chtěla spáchat sebevraždu. Po ženě pátrali strážníci, policisté, psi i vrtulník

Domažlicko – Dramatickou pátrací akci mají za sebou policisté a strážníci.

Sezonní linka svezla na Čerchov skoro čtyři tisíce lidí

Čerchov – Symbolické rozloučení s letošní sezonou připravil provozovatel letní sezonní linky, která spojuje Domažlice a okolní obce včetně těch příhraničních v Bavorsku s vrcholem Čerchova.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Před 50 lety zemřel národopisec Jindřich Jindřich

Domažlice – V pondělí 23. října vzpomínáme 50.výročí úmrtí hudebního skladatele a klavíristy, národopisce, propagátora lidové chodské kultury, sběratele chodských lidových písní a odborného publicisty, národního umělce Jindřicha Jindřicha.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT