V rámci projektu žáci navštívili ve středu školící centrum v Černošíně, kde shlédli naučné filmy, viděli v praxi provoz dotřiďovací linky odpadů, řízené skládky, kompostárny a kogenerační jednotky, kde je z jímaného skládkového plynu vyráběna elektrická energie.

„Viděli, jak se s odpadem nakládá, a poznali, proč je ho vlastně potřeba třídit,“ uvedla ředitelka blížejovské školy Dagmar Hanzalová.

Poté výletníci zamířili do kláštera v Kladrubech, kde se poučili i o historii ekologie.

„Pochopili, že problém odpadů dříve prakticky neexistoval a nebylo jej třeba řešit, že jde o současnou problematiku,“ vysvětlila ředitelka.

„Na skládce se mi líbilo. Třídit odpad u pásu bych ale nechtěl, je to špinavá práce a smrdělo to tam,“ popsal třináctiletý Jan Koutník.

Projekt pak pokračoval ve čtvrtek ekologickou vycházkou, kdy žáci druhého stupně vyrazili v šesti skupinách s plastovými pytli do ulic Blížejova, aby sbírali odpad.

„Některé děti se trochu štítily, ale myslím, že všechny pochopily smysl akce. Navíc trochu vyčistily obec,“ řekl zástupce ředitele Libor Hejtman. „Chtěli jsme také ukázat, že škole záleží na tom, jak obec vypadá,“ vysvětlil zástupce a dodal, že odpadu po Blížejově nebylo zdaleka tolik, kolik očekával.

Po návratu do školy pak ještě měli žáci za úkol vytvořit plakát, ukazující cestu zpracování odpadu. Někteří zůstali u kresby, jiní do plakátu zahrnuli pro názornost i části skutečného odpadu. Nakonec si děti připravily nápaditá vystoupení, například básničky či scénky týkající se odpadové problematiky.

Pro žáky blížejovské školy se jednalo o letos poslední ekologickou akci. Příští rok si škola zopakuje například Den vody, během kterého děti jako již před třemi lety navštíví čištičku a úpravnu vody nebo Vodní nádrž Nýrsko.

„Zapojili jsme se i do dlouhodobých projektů, jako například akce ´Třídy třídí´ či ´Sbírej toner´. Na ekologickou a environmentální výchovu se snažíme ve škole klást velký důraz,“ zakončil Hejtman.