Iniciátorkou je Božena Märzová, žijící ve Filipově Hoře. „I když jde o komunikaci třetí třídy, jezdí po ní spousta lidí, kteří pracují v Německu. Je to hlavní spojnice se Všeruby, kde je hraniční přechod. Silnice, kterou využívají také autobusy na lince Domažlice-Všeruby, je v hrozném stavu. Místy jsou obrovské díry, což je pro řidiče dost nebezpečné,“ upozornila.

Doplnila, že v poslední době tímto úsekem, jenž měří asi čtyři kilometry, několikrát vedla objížďka. Mezi Babylonem a Českou Kubicí totiž uvázl kamion, a tak policisté dopravu odkláněli. „Na trase se tvořily kolony. Auta jezdila opravdu pomalu, protože se snažila vyhnout výtlukům,“ nastínila.

Na stavu silnice se aktuálně podepisuje také těžká technika a kamiony, jež v lese nedaleko Filipovy Hory těží kůrovcové dřevo. „Většinou jezdí směrem na Domažlice, takže přes Mrákov,“ dodala.

Už několik let je přitom hotový projekt na kompletní rekonstrukci vozovky. Zatím se ale vždy odložil. „Pořád jenom slyšíme, že nejsou peníze. Úsek se vždycky provizorně vyspraví, ale to není dlouhodobé řešení,“ zdůraznila Märzová.

V minulosti poslala žádost na hejtmanství a také řediteli Správy a údržby silnic (SÚS) Plzeňského kraje. Teď iniciovala petici, pod niž se během deseti dnů podepsalo na 150 lidí z dotčených obcí i okolí. „Další se ještě připojit chtějí. Moc si přeji, aby se začalo už něco dít. Jestliže není dostatek financí, může se projekt rozdělit na etapy,“ navrhuje.

Její iniciativu podporuje starosta Všerub Václav Bernard, který je zároveň členem výboru pro dopravu Plzeňského kraje. „Někteří lidé, včetně mě, jezdí od nás do Mrákova raději přes Kdyni a Kout na Šumavě, aby si nezničili v hlubokých dírách auto. Problémem je, že komunikace se jen provizorně opravuje. Na jednu stranu tomu rozumím, když je v plánu kompletní rekonstrukce, ale i tohle stojí velké peníze a nikam to nevede,“ konstatoval Bernard.

Podle něj má letos krajský výbor pro dopravu přidělených 404 milionů korun, zatímco loni to bylo 731 milionů Kč. „Rozdělení projektu na několik etap by mohlo v tomto případě pomoci,“ domnívá se.

Vedoucí přípravy a realizace staveb krajské SÚS Monika Klimentová potvrdila, že uvedená komunikace na Domažlicku je v havarijním stavu. Projektová dokumentace je hotová od roku 2019. Podle Klimentové ji zástupci SÚS opakovaně zařazovali do plánu akcí, které schvaluje krajské zastupitelstvo. „Prozatím na zmíněnou opravu nebyly zajištěny finanční prostředky. Nicméně počítáme s jejím zařazením na následující rok,“ řekla. Do té doby se v úseku budou opravovat pouze lokální závady, tedy výtluky. Náklady chystaného projektu činí přibližně 45 milionů korun.