Netradiční průběh zimy je znát i na hospodaření domažlického střediska Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. Sůl i inertní materiál spotřebovaný v tomto roce na udržení sjízdnosti silnic představuje pouze zlomek množství, které bylo k posypu použito v zimních měsících předchozího roku.
„Současný průběh zimy je pro nás příznivý. Mírné počasí, málo sněhu, co říci více," pochvaluje si průběh jindy nejstudenějšího období v roce Petr Tomášek, vedoucí výroby SÚS Domažlice.
Silničáři z našeho regionu přesně evidují množství posypových hmot, které už letos spotřebovali.
„V loňském roce jsme museli provádět zimní údržbu ještě v dubnu. Od 1. ledna do 15. dubna 2013 jsme vysypali celkem 3 135 tun soli, letos do dneška, tedy posledního února, nám postačilo 796 tun soli. V případě inertního materiálu to bylo obdobné, loni od počátku roku jsme ho použili na zlepšení sjízdnosti silnic 1656 tun, kdežto letos do dneška pouze 375 tun inertního posypu. Zima k nám byla z tohoto pohledu shovívavá," konstatuje Tomášek s tím, že posypový materiál ušetřili.
Kolik se spotřebovalo posypového materiálu
Období sůl inertní materiál
1 –15. 4. 2013 3135 tun 1656 tun
1.-28. 2. 2014 796 tun 375 tun
Příznivější počasí umožnilo řadu prací
O tom, že by vzhledem k uvedeným skutečnostem neměli silničáři na Domažlicku co dělat, prý nemůže být ani řeč.
„Vloni jsme po začátku roku vyřezávání křoví a ostatní práce vůbec nedělali. Nebyl čas, letos je to jiné," říká.
Zajímalo nás, co při absenci sněhu stačili pracovníci SÚS Domažlice zvládnout.
„Zatím stále ještě vyřezáváme křoviny a také větve zasahující do vozovky. Už jsme také začali zametat a současně se věnujeme údržbě směrových sloupků, rovnání svodidel a takovým věcem," vypočítává Tomášek.
Vyžádá si mírná zima opravy vozovek?
Občas se vyskytnou na veřejnosti domněnky, že mírná zima a nedostatek sněhu dokáží způsobit na povrchu silnic mnohdy větší škody, než které vznikají při klasickém průběhu zimy.
„S tímto názorem jsem se ještě nesetkal. U nás na okrese je poškození silnic menší než po zimách předchozích, konkrétně oproti loňskému roku. Přesto si jejich opravy vyžádají nemalé peníze," říká vedoucí silničářů.
Má SÚS Domažlice už propočteno, jaké sumy budou muset na opravy po zimě vynaložit?
„Předpokládáme, že na přibližně tři a půl milionu korun nás přijdou asfalty, v případě oprav provedených pokládáním penetračních koberců odhadujeme částku dva miliony korun za emulzi a půl milionu korun za drť, která se při tomto způsobu oprav spolu s emulzí používá," vyčísluje.
Už silničáři vědí, kdy přistoupí k opravám výtluků?
„Na ty se chystáme někdy v dubnu, až bude možnost použít teplou balenou směs. Na největší díry ve vozovkách, které jsou pro motoristy nebezpečné, nyní používáme takzvanou studenou směs, která je však o poznání dražší než běžně používaná teplá směs. Proto s ní nyní zalepujeme největší díry, které se ve vozovkách objevily po zimě," zakončil Tomášek.
SÚS Domažlice odhaduje předběžně cenu oprav po zimě 2013/14
Oprava asfaltováním 3 500 000 korun
Penetrační koberce:
Emulze 2 000 000 korun
Drť 500 000 korun
Celkem 6 000 000 korun