„Dobrý den, už dobíjíte mobily?“ ptala se už ve dveřích návštěvnice domažlické pobočky Sazky na náměstí Míru. Tamní pracovnice Marie Veberová odvětila, že možná koncem týdne.

Problémy kolem dluhů a insolvence Sazky, jedné z největších českých sázkových kanceláří, způsobily mimo jiné i to, že mobilní operátoři pozastavili dobíjení kreditu mobilních telefonů pomocí terminálů Sazky. Lidé si nyní na poštách, v trafikách či čerpacích stanicích kredit dobít nemohou a musejí hledat jiné možnosti.

„Terminál je oblíbený a rychlý způsob, lidé mi nadiktují telefonní číslo a já jim kredit dobiji. Teď místo toho posíláme své zákazníky naproti do trafiky pana Šimáčka, ať si koupí dobíjecí kupón,“ říká Veberová z domažlické pobočky Sazky. „Je to špatné. Kdybychom pracovali v trafice, měli bychom i jiné zdroje příjmu, nás ale živí prakticky jen ten terminál,“ dodává.

Musí se totiž potýkat také s nedostatkem sázkařů. „Těch je vážně málo. Některé dny tu bývaly desítky, někdy i stovky sázkařů, dnes dopoledne tu byli jenom čtyři, je to strašná situace. Výhry ale pořád vyplácíme,“ říká Veberová.

„Je poznat, že se lidé prostě bojí sázet,“ říká pracovnice trafiky v domažlickém Kauflandu, kde panuje stejná situace. „Lidé pořád sází, ale opravdu málo. A nemohou si u nás ani dobíjet mobily, místo toho jim prodáváme dobíjecí kupóny. Naštěstí máme kupóny všech operátorů a lidé si už celkem zvykli,“ tvrdí pracovnice, která si nepřála být jmenována. Poznamenává však, že problémy s dobíjením pomocí kupónů mají občas cizinci, kteří jsou zvyklí na terminály.

Podle Marie Šimáčkové z prodejny tiskovin Laguna na domažlickém náměstí se dobíjecích kupónů prodává opravdu mnohem více a oceňuje, že někteří operátoři proto nabízejí kupóny s nižší dobíjecí částkou.

„Před asi dvěma lety jsme si také chtěli pořídit terminál. Sazka nám ho nedala, jelikož je jeden hned hned naproti, takže problémy s ním teď naštěstí řešit nemusíme,“ poznamenává Šimáčková. Provozovatelé terminálů museli zaplatit Sazce kauci řádově v desetitisících korun. Ŕada trafikantů má proto strach, že o tyto peníze přijde.

Důchodce Josef Kastner z Domažlic přiznává, že si kredit mobilního telefonu dobíjí výhradně přes terminál a dobíjecí kupón až do minulého týdne nikdy nepoužil.

„Jenom řeknu své číslo a paní mi ho vždycky ochotně a bez problémů dobije. Teď jsem zjistil, že to nejde, že si prý mám koupit kupón nebo to zkusit jinak. Kupón mi koupil syn a naučil mě, jak ho použít,“ říká Kastner. „Doufám ale, že se všechno spraví a budu moci zase chodit na poštu nebo do trafiky,“ dodává.