VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rodiče řeší odklady školní docházky, mohou zažádat až do konce května

Domažlicko - Vady řeči, nesoustředěnost, špatná motorika, nevyzrálost. To jsou nejčastější důvody odkladů školní docházky.

24.2.2016
SDÍLEJ:

Zápisy v domažlické nové škole.Foto: Deník/ Stanislav Šebek

Většina škol na Domažlicku už má zápisy budoucích prvňáčků za sebou a nyní společně s rodiči řeší otázku, zda by jejich potomek měl v září usednout do školní lavice nebo ještě raději strávit rok ve školce.

Každé dítě se vyvíjí vlastním tempem a dovednosti a návyky důležité pro školu nezíská pouze tím, že dosáhne věku šesti let.

„Nedá se obecně říct, které dítě má mít odklad a které ne. Školní zralost je hodně individuální záležitost," říká Marie Tichá z domažlické pedagogicko-psychologické poradny. Podle ní je počet odkladů v posledních letech přibližně stejný a výrazně se nemění ani nejčastější problémy jde jde o potíže v řeči, grafomotorice, držení psacích potřeb a o nevyzrálost.

Někteří rodiče se odkladu brání a rozhodnou se poslat potomka do první třídy i přes doporučení odborníků. Dítě pak ve škole nestíhá a zbytečně se trápí. Občas se objeví i názor, že ponechat dítě o rok déle ve školce je ostuda.

„Setkáváme se s tím ale spíše výjimečně. Maminky si nemyslí, že by odklad byl ostuda, to spíše širší příbuzenstvo, babičky nebo ne úplně zainteresovaní tatínkové. Odklad je ale o zralosti, ne o inteligenci. Dítě může být třeba nadprůměrně inteligentní, ale školní zralost nejde urychlit," vysvětluje Tichá.

V největší škole v regionu, domažlické základní škole v Komenského ulici, přišlo letos k zápisům 130 dětí, odklad škola doporučila u přibližně 28 z nich.

„Počet dětí u zápisu je už několik let přibližně stejný, stejně jako počet odkladů. Minulý rok jsme měli 24 odkladů," uvedl ředitel 'staré' domažlické školy Ivan Rybár a potvrzuje, že nejčastějšími důvody jsou problémy řeči, soustředění a školní nezralost.

Na odkladech bude také záviset počet prvních tříd, které v Komenského ulici v září otevřou.

„Pokud by nastoupilo kolem 100 žáků, otevřeli bychom čtyři třídy, pokud se jejich počet bude blížit ke 110, otevřeme i pátou," řekl Rybár s tím, že škola otevírá vždy pět tříd už asi pátým rokem.

V druhé domažlické škole v ulici Msgre B. Staška počet dětí výrazně narůstá. Zatímco před pár lety chodilo k zápisům kolem 45 dětí, vloni to bylo 82, a letos dokonce 94 dětí.

„Pokud jde o odklady, ty zůstávají v poměru k počtům žáků přibližně stejné, letos by se měly týkat asi osmi dětí," říká ředitel 'nové' školy Karel Štípek a i on zmiňuje problémy v řeči, soustředění a zralosti.

„Pokud mají rodiče obavy, je třeba také poznamenat, že za těch přibližně osm měsíců od zápisu do nástupu do školy ještě dítě výrazně vyspěje," podotkl Štípek.

V kdyňské základní škole bylo letos u zápisu 79 dětí, u dvou bylo zažádáno o odklad, pěti dětem ho doporučili učitelé.

„Je to letos výrazně méně. Vloni jsme měli 21 odkladů, letos už jsou děti vyspělejší, musím říct, že byly dost šikovné, největším problémem ale zůstávají vady řeči," uvedla zástupkyně ředitele pro první stupeň Jitka Svobodová.

O odklad mohou rodiče zažádat až do konce května. Kromě písemné žádosti rodičů je vždy zapotřebí i vyjádření pedagogicko-psychologické poradny a lékaře.

„Vím, že některé maminky vidí odklad i jako způsob jak dítěti prodloužit dětství, i když to sama moc dobře nechápu," uvedla paní E., domažlická maminka žáka druhé třídy. „Dvě kamarádky mi taky na rovinu řekly, že je pro ně samotné pohodlnější mít dítě ve školce a ještě o rok si odložit nový, složitější režim školy, sedět s dítětem nad domácími úkoly a podobně, což mi přijde trochu nezodpovědné," dodala.

Desatero pro rodiče

Ministerstvo školství připravilo pro rodiče rozsáhlý materiál, který nabízí základní informace o tom, co by mělo dítě zvládnout před vstupem do základní školy.

Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.

Tento materiál vydaný ministerstvem školství nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace o tom, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.

Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze:

• pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)

• svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)

• je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)

• zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)

• zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)

• postará se o své věci (udržuje v nich pořádek).

2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování:

• zvládá odloučení od rodičů

•vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas

• projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách

•ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)

• je si vědomé zodpovědnosti za své chování

•dodržuje dohodnutá pravidla.

3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti:

• vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)

• mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.

• mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)

• rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí

• má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno

• přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor a respektuje jeho pravidla

• pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)

• používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)

• spolupracuje ve skupině

4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci:

• je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)

• zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)

• tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím

• vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)

• umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary (popř. písmena)

• rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)

• řadí zpravidla prvky zleva doprava

• používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák).

5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy:

• rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky

• složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů

• rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)

• rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)

• sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)

• najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily

• rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)

• postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)

• reaguje správně na světelné a akustické signály.

6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech:

• má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)

• orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)

• porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí, o kolik je jeden větší, či menší)

• rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)

• rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů

• třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)

• přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas")

• chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty

• rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký).

7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit:

• soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)

• „nechá" se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro ně aktuálně zajímavé)

• záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit

• pamatuje si říkadla, básničky, písničky

• přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je

• postupuje podle pokynů

• pracuje samostatně.

8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině:

• uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)

• navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí

• nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých

• je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)

• zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutím skupiny

• vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor

• ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit

• k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)

• je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším).

9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost:

• pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení

• zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.

• je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí

• svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo, co bylo správné, co ne

• zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny

• zná celou řadu písní, básní a říkadel

• zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)

• vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí

• hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.

10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě:

• vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit, když je v nouzi apod.)

• zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)

• ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat

• má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)

• přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné

• má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)

• chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)

• zná faktory poškozující zdraví (kouření)

• uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí. (red)

Autor: Stanislav Šebek

24.2.2016
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 15 000 Kč

Pomocní kuchaři Pomocný/á kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadavky: zdravotní průkaz, praxe v oboru podmínkou, Zaměstnání na dobu určitou s možností prodloužení., POUZE E-MAILOVÝ KONTAKT!. Pracoviště: Imstavex s.r.o. - pracoviště staňkov, Plzeňská, č.p. 350, 345 61 Staňkov. Informace: Kateřina Kurfiřtová, +420 602 697 505.

Služby - Služby Ostatní pomocní a nekvalifikovaní 12 200 Kč

Pracovníci pro ruční praní a žehlení Dělník/ce do prádelny - mandl. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Práce v prádelně, mandl + zástup na výdej a příjem prádla. Mzda dle výkonu. Pracovní doba 6:00 - 14:30, po domluvě lze upravit.. Pracoviště: Pavel mleziva - prádelna, Havlíčkova, č.p. 6, 344 01 Domažlice 1. Informace: Pavel Mleziva, +420 602 173 023.

Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 25 000 Kč

Pomocní kuchaři Pomocný/á kuchař/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vyučení není podmínkou, praxe vítána, po zaučení samostatná příprava minutkových jídel., Je nutné si předem domluvit schůzku po tel. kontaktu.. Pracoviště: Pavel ševčík - restaurace "pod branou", Břetislavova, č.p. 99, 344 01 Domažlice 1. Informace: Eva Poláková, +420 737 497 035.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 45 000 Kč

Řidiči tahačů Řidič nákladního automobilu s přívěsem, tahače. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 45000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pravidelné přepravy do NL Born. Nakl. a vykl. pouze v CZ, v NL přepřahy. Pracovní doba Ne 22:00 - Pá 12:00 nebo Po 06:00 - Pá 22:00. Event. jeden denní odpočinek v týdnu doma.. Pracoviště: Jiří horn - autodoprava, Chrastavická, č.p. 154, 344 01 Domažlice 1. Informace: Jiří Horn, +420 606 269 586.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na Šnajberském rybníku plave sedm malých labutí.

Na Šnajberském rybníku plave sedm malých labutí

Loučimští studenti univerzity 3. věku na závěrečném semináři v Klatovech.
8

Loučimští a zahořanští studenti univerzity 3. věku na závěrečném semináři

FOTO: Žalman Lohonka vystoupil v Domažlicích

Domažlice – Koncert věnovaný oslavám 50 let na scéně muzikanta Pavla Žalmana Lohonky hostilo domažlické kino Čakan.

Divadelní schody plné vody a mistři z Karviné a temný mok Ostravy: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 24. až 25. května 2018.

Řidička se řítila obcí dvojnásobnou rychlostí

Semošice – Uprostřed pracovního týdne byla v Semošicích zastavena čtyřicetiletá řidička, jelikož se obcí řítila rychlostí 91 kilometrů za hodinu, čímž spáchala přestupek překročení nejvyšší povolené rychlosti.

V Koutě na Šumavě přivítali nové občánky

Kout na Šumavě - Nové občánky, pět holčiček a pět chlapců, přivítal starosta obce Kout na Šumavě Václav Duffek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT