Zhruba měsíc vydržely  Dobromile Dlouhé z Domažlic boty, které si koupila v kamenném obchodě u vietnamských prodejců.

„Boty se úplně rozlepily, tak jsme je šli s přítelem reklamovat. Ačkoliv jsme měli paragon, bylo nám řečeno, že reklamace není možná, protože nemáme od zakoupených bot originální krabici. S těmito botami jsme kupovali ještě jiné, od nichž jsme krabici  měli. Dali jsme rozlepené boty do této krabice a zas to nešlo, že prý to není ona. Myslím, že tady vůbec nejde o nějakou krabici, ale prostě a jasně boty vůbec vyměnit nechtějí,“ popisuje problém Dlouhá.

Přítel paní Dlouhé tedy zavolal na Českou obchodní inspekci a tam se dozvěděl, že originální  krabice není podmínkou reklamace bot.  Že to mají zkusit znovu a podat obchodníkům reklamaci písemně. S touto informaci se tedy znovu vypravili  do obchodu.

„Musíte mít originální krabici, bez ní to nejde,“ řekl obchodník okamžitě, jakmile nespokojené zákazníky uviděl.

Znova mu oba vysvětlovali, že tomu tak není. Marně.
„Přijďte zítra, až tady bude vedoucí,“ oznámil druhý prodavač.

Paní Dlouhá se tedy s přítelem vydala do obchodu potřetí. Tentokrát měli štěstí. Vedoucí prodejny na ně už čekal a za vadné boty jim okamžitě  a bez jakýchkoliv problémů vrátil peníze se slovy, že jeho kolegové se nezachovali správně, protože neznají, jak se v takovém případě má postupovat.

Zda opravdu potřebujete  k uznání reklamace vadného zboží originální krabici jsme se zeptali mluvčího ČOI Plzeň Denise Gajdoše.

„Krabice opravdu není podmínkou při reklamaci bot.  pračky, ledničky nebo třeba televize. Při reklamaci je nutné dodat pouze to, co je nedílnou součástí daného výrobku, což konkrétně u bot krabice není. Jiné je to třeba u fotoaparátu, kde je obal součástí přístroje. Boty můžete s paragonem přinést do obchodu třeba v sáčku a obchodník je povinen vám je přijmout. Pokud tak neučiní, může se zákazník obrátit přímo na ČOI, telefonicky, písemně, nebo osobně  popsat situaci a my se tím budeme zabývat,“ řekl  Gajdoš.

Tomu však přítel Dobromily Dlouhé Miroslav Minařík příliš nevěří.
„Řekl jsem do telefonu, co se stalo. Myslel jsem, že inspektoři přijedou, poslechnou si, jak to v obchodě probíhá, a zakročí. Nic takového se nestalo. Místo toho mi poradili, že pokud nepomůže ani písemná reklamace, mám věc řešit jako obchodně právní spor,“ řekl Minařík.