Nyní už tam nejde o rychlost, ale o dosažení co nejmenšího rozdílu mezi časy naměřenými při prvním a druhém průjezdu.
Protože startovat mohou vozidla vyrobená až do počátku 80. let, čítá startovní pole každoročně kolem 180 motocyklů a automobilů.
Již řadu let mezi nimi nechybí ani žlutý kabriolet Škoda Felicia z roku 1960 Josefa Míška z Horšovského Týna startujícího v barvách VCC Plzeň. Na místo spolujezdkyně pravidelně usedá jeho manželka.
Nejstarším strojem na startu letošního, již 47. ročníku ´Zbraslavi´ byl motocykl české výroby Torpedo z roku 1907. „Stroj jsem převzal po tátovi, ten ho skladoval asi od roku 1970," prozradil nám jeho nynější majitel Josef Kubišta a dodal: „Bydlím na Barandově, a tak na Zbraslav jezdím po ose." A opravdu, po vyvěšení výsledků šlápl do pedálů, aby svůj stroj s řemenovým pohonem zadního kola uvedl do chodu, a vydal se ze Zbraslavi k domovu.
Asi nejslavnější sportovní historií se mohla pyšnit dvojice českých závodních vozů Aero Minor Sport.
„Těchto aut se vyrobilo celkem 28 kusů, dnes se ví o pěti dochovaných. V roce 1949 se dva vozy tohoto typu zúčastnily slavného závodu 24 hodin v Le Mans. Ve třídě do 750 ccm posádka Krattner, Sutnar zvítězila a po přepočtu podle tehdy používaného koeficientu výkonnosti by obsadila 2. místo za dvanáctiválcem Ferrari," informoval nás řidič jednoho z těchto unikátů, Stanislav Gajdošík ze Slováckého veteránklubu Uherské Hradiště.
Jeho automobil pohání dvoudobý dvouválcový motor o objemu 748 ccm a výkonu 28 ´koní´, který může pouhých 360 kg vážící vůz s hliníkovou karosérií rozjet až na 140 km/h.
Že veteráni jsou opravdu ušlechtilým koníčkem, dokumentují každoročně některá proslulá jména ve startovní listině. Na trať letošního ročníku vyrazil za volantem přesně 50 let staré tříkolky Velorex věhlasný kardiochirurg, profesor MUDr. Jan Pirk, Dr.Sc., zatímco jeho kolega, profesor MUDr. Pavel Pafko, Dr.Sc. je přesvědčeným stoupencem jízdy v jedné stopě a zbraslavský kopec zdolával v sedle ČZ 125 z roku 1946.
A jak se vedl jediný reprezentant Domažlicka Josef Míšek, jenž se svou manželkou tvoří již sehranou dvojici?
„Loni jsem si svými stopkami naměřil, že jsem byl o dvě desetiny rychlejší, ale ve výsledcích jsem měl, že jsem byl o šest desetin pomalejší. Letos jsem si naměřil, že jsme tam ve druhém kole byli o 36 setin později, ale člověk spíš jenom odhaduje, kdy projede na startu a v cíli fotobuňkou. Tak se necháme překvapit," shrnul své dojmy po absolvování druhého kola zkušený jezdec veteránských soutěží.
„Dost mě překvapilo, že jsme tady letos jediní s felicií. Těch tu bývalo každý rok několik," připojil jeden postřeh ze skladby startovního pole.
Poté už následovalo jen čekání na oznámení výsledků, které Josefu Míškovi přineslo radostnou zvěst.
Ve své kategorii, v níž bylo zastoupeno celkem 14 různých typů automobilů, obsadil 3. místo. V konkurenci a podmínkách, jaké na Zbraslavi panují, to je umístění opravdu prestižní.
Autor: Jan Pek