Česká pošta plánuje od nového roku v rámci modernizace, zrušit ´ kamenné ´ pošty v malých obcích a nahradit je jiným způsobem, a to formou mobilního obslužného místa.

Na základě obrovského zájmu veřejnosti se vedení České pošty rozhodlo uveřejnit místa, kde uvažuje o jiné formě obsluhy zákazníků.

V západních Čechách bylo vybráno šestačtyřicet vesniček. V domažlickém regionu se to týká osmi z nich, a to Babylonu, Loučimi, Mířkova, Nemanic, Semněvic, Úboče, Újezda u Svatého Kříže a Úsilova.

„Zatím jsme nestihli projednat tento záměr se všemi starosty dotčených obcí, proto jsou všechna uvedená místa zatím pouhým návrhem,“ uvedla tisková mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Pošta se pro tato místa rozhodla pro zásadní nevytíženost poboček, a tím také značným ekonomickým ztrátám.
„V souhrnu snižují možnost rychleji rozvíjet kvalitní servis zákazníkům. Pokud porovnáme náklady s tržbami ve všech nerentabilních místech, přichází Pošta minimálně o 32 milionů korun ročně,“ pokračuje Václavíková.

Zda pošta v navrhovaných místech zůstane v kamenné budově, záleží na jednání s místní samosprávou. Řešením může být podle slov tiskové mluvčí i společné sdílení nákladů na provoz pošty.

„Nechápu, proč bychom se měli podílet na nákladech spojených s provozem pošty, když se jedná o jejich vlastní byznys. Podle mého názoru se kvalita jejích služeb neustále zhoršuje. Budu velice rád, když se mnou tuto problematiku někdo zkonzultuje,“ uvedl starosta Bělé nad Radbuzou Libor Picka.
Pošta v daných místech, kde už jednání s představiteli obce proběhlo, nabízí k řešení hned několik variant.

„Některé z možností, jež nám byly nabídnuty, jsou celkem přijatelné. Žádná však neřeší otázku bankovních operací, na kterých je většina obyvatel závislá,“ sdělil Ivan Bartošek, starosta Nemanic.

Podle České pošty je ze 3 387 pošt v republice 1 620 takzvaných jednokoněk, což jsou pobočky, které obsluhuje pouze jeden pracovník.

„Standardní pracovní doba na těchto malých poštách je zhruba tři hodiny denně a poptávka po službách vytěžuje zaměstnance pouze dvacet minut. Zbytek doby drží pohotovost pro případnou návštěvu zákazníka. Proto hledáme u těchto poboček optimální úpravu,“ sdělil Deníku ředitel sekce poštovních technologií České pošty Petr Krhounek s tím, že v žádném případě nejde o zrušení služeb. Klasické kamenné pošty budou pouze nahrazeny motorizovaným doručováním.