„Dobrý den, jsme ze Všeobecné zdravotní pojišťovny a jdeme za vámi kvůli výměně kartičky,“ to je jedna z verzí, jíž se představují seriozně vypadající podvodníci, jejichž hlavním cílem je přetáhnout klienty VZP k jiným pojišťovnám. Důvěřiví lidé velmi často podepíší a vůbec nečtou lejstro, které je podle podvodníků pouhou formalitou k vydání nové kartičky. Ve skutečnosti se však upíší jiné pojišťovně a navíc vůbec netuší, které.

Své o tom ví i čtyřiapadesátiletá Dana ze Staňkova.
„Zazvonil na mě mladý pár s tím, jestli jsem u VZP. Když jsem řekla, že ano, oznámili mi, že jdou kvůli nutné výměně kartičky VZP. Vykládali mi, že je to proto, že se mění ředitel. Ofotili si moji kartičku, a že prý zavolají na pobočku pojišťovny, kde si ověří mé rodné číslo. Hlasu v telefonu bylo velmi špatně rozumět, nicméně jsem vše potvrdila. Pak mi dali podepsat papír s tím, že je to pouze formalita pro vydání nové kartičky, která mi přijde poštou,“ popisuje praktiky podvodníků Dana.

Bohužel si Dana nepřečetla, co podepisuje, to, že se zřejmě upsala jiné pojišťovně, se dozvěděla až od své lékařky.
„Vím, že jsem udělala chybu, ale mám v péči dvě malé děti, špatně chodím a bydlím ve druhém patře. Musela jsem za tou dvojicí sejít dolů a nechat děti samotné. Protože mě několikrát ujistili, že nejde o žádnou změnu, jen o novou kartičku, rychle jsem to chtěla vyřídit a vrátit se k dětem,“ dodává Dana.

Na podvodné praktiky lidí, které si pojišťovny najímají, upozornila staňkovskou lékařku Marii Kubátovou sousedka paní Dany, u níž podvodníci díky náhodě neuspěli.
„Pacientka mě informovala o tom, že zde chodí nějaká mladá žena a klientům VZP vykládá, že pojišťovna krachuje a že jim po novém roce neošetří ani zlámanou ruku. Byla vyděšená a ptala se, co je na tom pravdy. Okamžitě jsem volala na VZP a ti mě ujistili, že je to holá lež,“ říká MUDr. Kubátová.

Podle doktorky Kubátové jsou tyto praktiky sprosté a zákeřné.
„Pokud pacient podepíše přestup do jiné pojišťovny a jeho lékař o tom neví, může se mu stát, že mu v lékárně nevydají předepsané léky. Recept totiž bude vypsán na VZP. Pokud se nyní pacient nevědomky upíše jiné pojišťovně, já se to dozvím třeba až v polovině příštího roku,“ dodává Kubátová.

Všeobecná zdravotní pojišťovna o praktikách podvodníků ví. Nemůže však vůbec nic dělat.

„S těmito případy se setkáváme po celé republice. Tito, jinými pojišťovnami najatí rádoby obchodníci, používají různé praktiky. Buď se vydávají za zaměstnance VZP, kteří jdou vyměnit kartičky, nebo právě naopak vyprávějí, že VZP krachuje a že příští rok už nebude poskytovat zdravotní péči, dokonce, že od nového roku zanikne a všichni její pojištěnci spadnou pod pojišťovnu, kterou právě oni zastupují. Samozřejmě nic na tom se nezakládá na pravdě. Mnoho lidí je velmi důvěřivých a vlastně zcela nevědomky podepíše přeregistrování k jiné pojišťovně a ani o tom neví. Dozví se to až ve chvíli, kdy dostane kartičku jiné pojišťovny. Vrátit takového člověka zpět k VZP je pak velmi problematické,“ říká Viktor Lavička, mluvčí VZP s tím, že existují i takové případy, že ačkoliv lidé nic nepodepíší, obchodníci zneužijí jejich údaje, které jim prozradili.

„Jsou dvě možnosti, jak tomu zabránit. Za prvé vůbec s těmito lidmi nekomunikovat a nepustit si je domů. Pokud již stanou na prahu, v žádném případě nesdělovat žádné údaje, to znamená jméno, datum narození nebo rodné číslo,“ radí Lavička. VZP totiž se svými pojištěnci komunikuje pouze korespondenčně.

„Zaměstnanci VZP nikdy nechodí do terénu, aby informovali klienty o jakýchkoliv změnách. Na to máme jiné formy, a to buď dopis, nebo e-mail atd. Výměna kartiček se provádí vždy jednou za pět let a pojištěnec je obesílán dopisem, v němž je i nová kartička.  V průvodním dopise je uvedeno číslo klientské linky, kde si mohou lidé cokoliv ověřit,“ dodal Lavička.