Pokrok je nezastavitelný a k výuce se proto dnes používají nejen učebnice, sešity a pera, ale i tablety, interaktivní tabule, USB flash disky či počítačové programy.

Zatímco dřív si učitelé vystačili s kouskem křídy a obyčejnou tabulí, kterou pak žáci museli mazat zatuchlou houbou, dnes je řada třída vybavena interaktivní tabulí. Ta slouží jako dotyková plocha pro multimediální práci (lze na ni kreslit speciální fixou, vyplňovat testy, vybírat z informací na DVD a podobně) nebo jako obrazovka pro výukové filmy.

Dnešní školáci se již nemusejí trápit s ocelovým psacím perem a nezbytným kalamářem s inkoustem, do kterého se pero namáčelo. I plnicího pera jsou dnes spíše raritou, kterou nahradily propisky. Řada starších školáků přitom již od ručně psaných poznámek zcela upustila a zaznamenávají si výklad do notebooku či netbooku. Je to pro ně rychlejší, chyby jsou snadněji opravitelné a navíc se poznámky dají rychleji šířit.

Stále větší oblibu získává tablet jako školní pomůcka. V tomto digitálním zařízení jsou nahrané interaktivní elektronické učebnice a aplikace, žákům tak odpadá povinnost tahat těžké batohy s knihami. Tablety pomáhají zrychlit a zefektivnit vyučovaní, individuálně sledovat, jak který žák pracuje, nebo třeba do výuky zapojit na dálku dítě, které je dlouhodobě nemocné. Nemluvě o tom, že školáky, kteří jsou zvyklí přijímat svět v digitální podobě, práce s tablety baví.

Pokrok však nekončí jen zde. Mladší učitelé vytvářejí pro své žáky webové stránky s úkoly či podklady k učivu, využívají sociální sítě nebo mobilní telefony.

„Ať se nám to líbí, nebo ne, žijeme v digitálním věku," říká Milan Khas, učitel ze staňkovské základní školy. „Po zkušenostech s integrací sociálních sítí a moderních technologií do výuky jsem přesvědčený, že dokáží žáky při citlivém užití přirozeným způsobem motivovat, výuku činí zajímavější a nebojím se říci, že i kvalitnější," tvrdí učitel.

Seniorka Jiřina Fichtlová z Domažlic, která před přibližně 60 lety chodila do školy ve Stříbře, vzpomíná na své školní časy.
„Třeba pravítka nebo kružítka nebyla tak kvalitní, s těmi dnešními se vůbec nedají srovnávat. Navíc jsme pomůcky i učebnice v rodině dědily po starších sourozencích, takže podle toho také vypadaly. Museli jsme se o učebnice starat, ohnuté rohy a poškozené desky byly ostuda. Všechny svoje sešity jsem si balila a to, jak byl sešit vedený, se přísně známkovalo. Dneska je učitelům jedno, na co si děti píší," říká důchodkyně.

Připomíná, že je sice dobře, že zmizely tělesné tresty, ale bohužel také klesla autorita učitelů.

„Za nás jsme se navíc všechno museli 'bichlovat' zpaměti, dneska mají mladí tu výhodu, že si vše mohou najít na internetu. Asi kvůli tomu nemají tak dobré znalosti a vše znají spíš povrchně. Na druhou stranu je dneska ve světe mnohem víc informací, ve kterých se musejí orientovat," dodala.

Školu jako za tatíčka Masaryka můžete vidět v expozici kolovečského muzea. Nechybí celodřevěné lavice, klasická tabule, počítadlo, kalamář, kamna ani rákoska:

Školu jako za tatíčka Masaryka můžete vidět v expozici kolovečského muzea. Nechybí celodřevěné lavice, klasická tabule, počítadlo, kalamář, kamna ani rákoska.

Žák domažlické školy kreslí speciální tužkou na interaktivní tabuli:

Žák domažlické školy kreslí speciální tužkou na interaktivní tabuli.

Klasické aktovky z kůže se dvěma zasouvacími zámky dnes nahradily pestrobarevné školní batohy nebo brašny:

Klasické aktovky z kůže se dvěma zasouvacími zámky dnes nahradily pestrobarevné školní batohy nebo brašny.

Klasické aktovky z kůže se dvěma zasouvacími zámky dnes nahradily pestrobarevné školní batohy nebo brašny.

Namísto sešitů a per dnes řada žáků raději využije notebook k psaní poznámek. Své místo ve výuce začínají mít i multifunkční tablety:

Namísto sešitů a per dnes řada žáků raději využije notebook k psaní poznámek. Své místo ve výuce začínají mít i multifunkční tablety.