Paní Anežka Vrábelová jezdí dvakrát do měsíce do domažlické nemocnice na pravidelné vyšetření. K cestě do zdravotnického zařízení na okraji města pokaždé využívá autobus městské hromadné dopravy. Od července si bude muset dát pozor při výběru spoje, protože dojde k znatelnému snížení počtu linek.
„Bude zrušeno jedenáct spojů, což v denním měřítku znamená 47 ujetých kilometrů," potvrdil starosta Miroslav Mach.
Důvodem citelného omezení je nezájem veřejnosti o rozšířené spektrum linek, které je v platnosti od loňska.
„I přes výrazné zvýšení počtu spojů klesl počet cestujících za loňský rok o šest tisíc ," uvedl starosta. Oproti předloňsku najely autobusy na lince MHD o 9000 km více.
Z důvodu stagnace zájmu veřejnosti hrozilo, že se letošní ztráta z provozování MHD dostane na úroveň 1,5 milionu korun, což radnice nechtěla dopustit. Změnou k 1. červenci radnice uspoří 228 tisíc korun, roční ztráta nepřesáhne 1,2 milionu korun.
Pro srovnání: v roce 2009 dosáhla výše 780 tisíc korun, o rok později byla na hranici 1,2 milionu korun. Tyto částky musí na základě smlouvy hradit dopravci, který městskou dopravu provozuje – ČSAD autobusy Plzeň.
Radní zvažovali několik variant (provozování MHD v režii místních technických služeb, výběrové řízení na provozovatele a optimalizace spojů). Dopravce provedl analýzu, ze které vyplynuly nejméně využívané spoje. „Na některých průměrně jeli třeba dva lidé. Tyto spoje nemá cenu dotovat," konstatoval Mach. Mezi méně vytíženými linkami byla i polední, která navazuje na expres Franz Kafka od Prahy (odjezd 11.48 hod. z vlakového nádraží). „Tu jsme se ale rozhodli v jízdním řádu ponechat," zmínil starosta.
„Využívám hlavně ranní spoje, to jezdí docela dost lidí, tak snad nebudou mezi těmi zrušenými," doufá paní Vrábelová. Po kompletaci nového jízdního řádu se k tématu vrátíme a s přesnými změnami čtenáře seznámíme.