Vozy typu Škoda 39 T jsou plně klimatizované, vybavené Wi-Fi připojením, USB porty, protivandalskými polepy a kamerovým systémem. Hodnota kontraktu na čtyřicet vozů je 1,9 mld. korun.

V jedné hale se svařuje nosná konstrukce a podvozky vozů, ve druhé se karoserie lakuje, ve zkušebně se pak vše dává dohromady, aby první kusy tyrkysových krasavců mohly vyjet na 700 metrů dlouhou zkušební trať přímo v plzeňském výrobním areálu.

Škoda Transportation má sice v halách také tramvaje či vlakové soupravy i pro jiná česká či třeba německá města, prim v nich ale nyní hraje ostravská zakázka. Dopravní podnik z města tří vykřičníků aktuálně počítá s pětatřiceti vozy.

V Plzni připomíná oběti holocaustu 20 nových kamenů zmizelých
V Plzni připomíná oběti holocaustu 20 nových kamenů zmizelých

„V pevné objednávce si Ostrava vyžádala dvacet tramvají, tento počet ale brzy navýšila, takže nyní pro Ostravu dodáváme pětatřicet tramvají s tím, že můžeme dodat ještě dalších pět,“ řekl Deníku výrobním závodem provázející člen představenstva Škody Transportation Zdeněk Sváta.

Klar, das ist qualität!

Tramvaje pro Ostravu jsou dvoučlánkové, veškeré nutné vybavení mají skryté pod zakrývacími panely u stropu či pod sedadly, aby byl využit každý prostor. Zajímavostí je, že plechy tvořící konstrukci vozu neslouží lidově řečeno k tomu, aby do tramvaje nefoukalo, ale jsou samy nosnými prvky střechy. Kvalitou oplývá také podvozek, jehož části jsou z vícero důvodů nejen svařované, ale také odlévané. Odlitky mají punc německé kvality.

V Plzni finišuje výroba a montáž prvních tramvají nové řady Škoda ForCity Smart. Ty měly v Ostravě začít jezdit už před rokem, kvůli covidu se však jejich výroba pozdržela.V Plzni finišuje výroba a montáž prvních tramvají nové řady Škoda ForCity Smart. Ty měly v Ostravě začít jezdit už před rokem, kvůli covidu se však jejich výroba pozdržela.Zdroj: Deník/Zdeněk Vaiz
„Jsem překvapený řadou technologií, které v sobě má nová tramvaj zakomponované. Ať už je to použitý materiál, který se svými pouhými dvanácti centimetry tloušťky umožňuje větší prostor v interiéru, či třeba snadnější nástup na sedadla nad podvozkem, kde není zapotřebí schůdků. Ten sám je zase o úroveň výš, takže otřesy by lidé měli cítit jen minimálně,“ vypozoroval během dvou a půl hodinové prohlídky nových vozů šéf ostravského dopravního podniku Daniel Morys.

V plzeňském závodě by mělo být vyrobeno celkem šest vozů, přičemž paralelně s nimi brzy začne výroba v ostravském závodě Škoda Ekova, který společnost nedávno koupila. Postupně se tam výroba zcela přesune a většinu tramvají si tak vyrobí sami Ostravané. Ještě před spuštěním tramvají na trať si tak budou moci ověřit například maximální důraz kladený na bezpečnost.

Na Roudné se začíná stavět nová cyklostezka.
Na Roudné se začíná stavět nová cyklostezka

„Řeknu to laicky - jestliže je například brzda ovládána softwarem, musí mít tento software prokázáno, že nemůže nastat žádná situace, kdy se tramvaj v provozu zachová nebezpečně. Například když shoří počítač nebo se zahltí paměť. Také čelo je projektováno tak, aby byly minimální následky při kontaktu tramvaje s chodci. Nikdy by je neměla vtáhnout pod sebe,“ vysvětluje Zdeněk Sváta.

Tramvaje do Ostravy dorazí na přelomu září a října, kdy na nich začnou technické zkoušky přímo v ostravských ulicích. Zhruba dvacet tisíc kilometrů – podle toho, jak stanoví drážní úřad – budou muset odjet bez cestujících, stejné penzum poté s nimi. „Nejpozději na přelomu ledna a února uvedeme do provozu prvních deset tramvají, abychom mohli čerpat dotace, které nám na tyto vozy byly poskytnuty,“ dodal Daniel Morys.