Evergreen, jimž se spousty lidí ve svých myšlenkách i konáním zaměstnávaly desítky let, už přestal být evergreenem. Řeč je o obchvatu Babylonu, pro který se po letech průtahů a tahanic s některými vlastníky pozemků na Hadrovci konečně podařilo získat povolení. Nyní je obchvat Babylonu odložen Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) ČR jako nepotřebný do šuplíku. Deník se informaci dozvěděl náhodou před pár dny při získávání informací o současných úpravách hraničního přechodu Folmava.
„S obchvatem Babylonu vás asi moc nepotěším. Máme sice od roku 2011 vydané územní rozhodnutí, ale v loňském roce vyšla nová metodika ekonomického posouzení staveb. Aby mohlo být pokračováno s přípravami ke stavbě, musí ekonomika takzvaně vyjít. A v tomto případě se bohužel stalo, že ekonomika obchvatu Babylonu nevyšla," překvapil sdělením náměstek krajského ředitele ŘSD Miroslav Blabol.
Všechno je jinak
To, co zaznělo letos na březnovém jednání babylonského zastupitelstva, už neplatí.
„V lednu jsem hovořil s člověkem z ministerstva dopravy. Řekl mi, že vzhledem k tomu, že na obchvat je vydáno pravomocné rozhodnutí, nebude nikdo z ministerstva ´tlačit´ na to, aby se obchvat Babylonu nestavěl. I když se loni hovořilo o termínu za tři roky, berte to s rezervou," informoval občany starosta Miroslav Pazdera.
Uplynulo půl roku a obchvat už není na pořadu dne. Několikaleté úsilí a vyjednávání přišlo vniveč, z pracně získaných povolení a úředních rozhodnutí se stal bezcenný cár papíru.
Auta jim ´parkují´ na zahradě
„Co k tomu mohu říct? Na jednu stranu chápu, že silnice nejde středem Babylonu, na druhou tu chybí chodníky a nejsou vyznačené přechody pro chodce. V zahradě mně i sousedovi už ´přistála´ shodně dvě auta. Pokud by se obchvat nestavěl, budu se s tím muset smířit, ale my, co máme domy u silnice, bychom přivítali protihlukové stěny," reagoval s překvapením na náš dotaz Petr Kukol.
Oficiálně neobdržel zprávu o odložení stavby obchvatu ani starosta obce.
„Takovou informaci zatím nemám, ale vím neoficiálně od jednoho projektanta, že při přezkoumání stavby nevyšly ekonomické parametry, které jsou důležité. Pro nás je to samozřejmě nepříjemné zjištění. Další problém je v tom, že se nikdo se samosprávou nebaví. Domnívám se, že někdo by se měl s vedením obce sejít, ukázat parametry obchvatu, které nejsou v pořádku, a jednal by dál o alternativních řešeních. Ta by měla být v souladu s obecními záměry a plánem. Nabízí se také otázka: Existují koncepce rozvoje, které se budou muset tím pádem přehodnotit? Zajímalo by mne, kdo bude platit náklady s tím spojené," přemítá starosta Babylonu Pazdera.
Co zkoumali odborníci a proč obchvat Babylonu ´neprošel´
Co vlastně bylo předmětem zkoumání stavby obchvatu Babylonu, kdy vyšla neekonomičnost? Při otevírání obchvatu Furthu im Wald byla zmiňována zátěž 11 500 vozidel denně, což je provoz identický s tím v Babylonu.
„Poslední sčítání bylo před 4 lety a další bude v roce 2015. Zátěž vozidel je jen jedním ze vstupů, které se v nové metodice zohledňují. Vliv má například také počet nehod a je také pravda, že silnice I/26 od Plzně na Německo je nejvíce zatíženou komunikací z hlediska kamionové dopravy. Sami se divíme, že parametry tohoto obchvatu nevycházejí. Důvodem může být i to, že stávající trasa je podstatně kratší než plánovaný obchvat, prodloužila by se doba průjezdu, což je z hlediska životního prostředí špatně. Ministerstvo dopravy určilo minimální koeficient 5,5, přičemž obchvat Babylonu má hodnotu 0,46, proto není jeho stavba pro Českou republiku přínosem," přiblížil Deníku v krátkosti zjištění odborníků náměstek ředitele ŘSD Plzeň.
Zároveň ujistil, že dobře znají na trase přes Babylon, před touto obcí i za ní hned několik nebezpečných míst. Jejich průjezd bude nyní, když obchvat nebude, třeba vyřešit. Více ještě přineseme.