Poběžovický kostel Nanebevzetí Panny Marie je kvůli nákladní dopravě, která jezdí přes centrum města, v chatrném stavu. Ulehčit by mu měl nový silniční obchvat, který odkloní těžké nákladní automobily od města.

Úzkou esovitou silnicí kolem kostela projíždějí nákladní vozidla téměř každou minutu. Často jde až o čtyřicetitunové nákladní automobily vozící dřevo nebo kamení.

„Budova je ve velmi špatném stavu, auta způsobují otřesy a hluboké praskliny ve stěnách kostela. Nejsem architekt, ale myslím, že je možné, že se časem statika kostela poruší natolik, že se pohne,“ obává se farář poběžovického kostela Pavel Žák.

Původně gotický kostel pochází z počátku šestnáctého století, v polovině století sedmnáctého byl barokně přestavěn a dodnes uchovává mimo jiné i náhrobek svého zakladatele Dobrohosta z Ronšperka.

Hlavní vchod kostela vede přímo do silnice a jeho schody jsou rozbité a popraskané, což může být především pro starší návštěvníky kostela nebezpečné.
„Hlavní vchod ale stejně nemůžeme kvůli nadměrnému prachu od silnice používat. Používáme proto náhradní vchod,“ vysvětluje Žák.
Dokud budou kolem kostela nákladní auta projíždět, nemá podle něj jakákoli rekonstrukce žádnou cenu.

„Pokud se tady nákladní auta například vyhýbají, musejí najíždět až těsně ke kraji kostela. Dlouhá vozidla odírají i sousední dům a ničí omítku. A nemusím dodávat, že při bohoslužbách nás ruší hluk,“ tvrdí Žák.

To, že nákladní auta v centru města nejsou nic pěkného, ví i Vratislav Korecký, majitel hotelu Hubertus: „Hluk nám samozřejmě ruší zákazníky a ráno je budí.“

Nový silniční obchvat, který má za úkol odklonit nákladní dopravu od centra Poběžovic, podle Žáka kostelu ulehčí. „Jsem rád, že se obchvat postaví, ale úplně spokojený budu, až zde bude zebra a omezení rychlosti na 30 km/h. Stojíme koneckonců v městské památkové zóně,“ dodává Žák.