Děti se nyní učí v prostředí s nezvyklým názvem Montessori.

„Naši žáci jsou jediní na okrese, kteří jej mají možnost využít a zřejmě i jediní v kraji," říká Erika Benediktová, učitelka Základní školy a Odborné školy Horšovský Týn, která na odloučené malotřídce učí. „Přestože se tento systém úspěšně rozvíjí v mnoha zemích světa, u nás je zatím stále na okraji zájmu," dodává.

Prostředí Montessori nyní umožňuje žákům vzdělávání v podnětném prostředí, které je odlišné od toho, na něž jsme ve školách zvyklí.

Maria Montessori byla italská lékařka, která již před více než sto lety dlouholetým pozorováním a neúnavnou vědeckou činností vytvořila unikátní pedagogický systém včetně specifického didaktického materiálu, který umožňuje všem učit se maximálně názorně pomocí smyslového vnímání přesně podle hesla:

„Slyším a zapomenu, vidím a zapamatuji si, udělám a pochopím."

„Tímto způsobem přistupujeme k výuce nejen praktických činností a senzorické výchovy, ale také matematiky, jazykové výchovy i ostatních všeobecně-vzdělávacích předmětů. Montessori pedagogický systém je významný především proto, že vychází z potřeb samotného dítěte, reaguje na jeho citlivé fáze, všímá si jednotlivých vývojových období," vysvětluje Benediktová. „Pozoruje děti a citlivě vnímá, kdy u nich nastává zájem o jednotlivé činnosti, nechává dítě, aby samo objevovalo svět, pomocí systému speciálních učebních pomůcek a vytvořením vhodného prostředí podporuje přirozený zájem dítěte.

Poskytuje dítěti přirozený prostor k tomu, aby si vytvořilo svůj vlastní úsudek a správné pracovní návyky. Nehodnotí, prostředí je nesoutěživé, děti si navzájem pomáhají," dodává učitelka.

Prostředí Montessori se podařilo vytvořit v rámci projektu ESF Modernizace výuky pomocí nových inovativních metod a technologií.