Oční vyšetření, před nímž je nezbytné ´rozkapat oči´, musela ve Fakultní nemocnici v Plzni na Lochotíně absolvovat naše čtenářka.

Ve stavu, kdy má člověk po vyšetření obraz okolního světa ´rozmlžený´, se potřebovala dostat veřejnou dopravou na opačnou stranu města, na Bory, kde ji měl naložit a odvézt domů syn, který tam právě daroval krev.

„Měla jsem rozostřeno a byla jsem ráda, když mě spolucestující poradí, jaké číslo má trolejbus a kam jede. Koupila jsem si půlhodinovou jízdenku, protože za tu dobu se jízda na Bory dá zvládnout. Jenže trasa je rozkopaná, a tak se musí přebíhat, aby se chytil další spoj. Před výstupem se objevil revizor, který mě požádal o jízdenku: ´Ejhle! Přesáhla jste o dvě minuty!´," svěřila Marie Fialová z Horšovského Týna Deníku zážitek z posledního srpnového čtvrtka.

Jelikož má Plzeňskou kartu, hodlala vše ihned vyřešit.

„Nepomohla prosba, že si koupím ještě dodatečně jednu jízdenku, aby dopravní podnik nepřišel zkrátka. Vysvětlovala jsem, že nejsem zdejší a momentálně nevidím a že není moje chyba, že přestavují koleje. Pánove byli neoblomní, a tak jsem zaplatila pokutu 300 korun," doplnila seniorka s tím, že tohle byly v jejím životě nejdražší dvě minuty jízdy. Nikdy ještě podobnou pokutu neplatila, protože si nedovolí jezdit ´na černo´.

Jednoduchými počty jsme došli k závěru, že paní Fialová za každou sekundu strávenu ´navíc´ v dopravním prostředku zaplatila dvě koruny padesát. Možná by taxi by bylo levnější…

Na Bory cestovala z Lochotína s ženou chodící o francouzských holích. „Já napůl slepá, ona o holích, než jsme tedy došly na přestup k lince číslo 4, nějakou dobu nám to trvalo," vysvětluje zdržení, které ji v důsledku stálo nepříjemnou pokutu.

Revizor ji vyzval k vystoupení z dopravního prostředku, spolu s ní vystoupila i její spolucestující a také revizor se svým kolegou.

„Pánové nic nedali na moje vysvětlování, a tak jsem zaplatila. Ano, vím to, že jsem udělala přestupek, ale kde je lidskost? Oberou důchodkyni která si předtím vzorně koupí jízdenku, ale dobu jízdy přesáhne nevědomky o dvě minuty?" ptá se paní Fialová.

„Podle jakých hodinek měří čas? Ať chytají černé pasažéry, kterých mají dost, a nenahánějí body na důchodcích," doplnila rozladěně.

Poté doplnila následující.

„K chování revizora nemám výhrady, byl na mne slušný a já na něj také. Domnívám se však, že s ohledem na pouhé dvě minuty prodlení a zejména fakt, že jsem musela přestupovat a jít pěšky na další nejbližší zastávku, je tahle pokuta nepřiměřená," doplnila paní Fialová.

Co na vše říká dopravce

Deník se obrátil s dotazem, zda v tomto případě byla pokuta skutečně na místě, na vedoucí oddělení marketingu Plzeňských městských dopravních podniků.

„Podle výše pokuty, již jste uvedla, dostala pokutu nikoli jako ´černý´ pasažér, nýbrž jako ´šedý´ pasažér. Napište mi, co přesně se stalo, a já vše předám k vyřízení kolegům," požádala o písemné vylíčení události Kateřina Fránová.

Odpověď na sebe nedala dlouho čekat.

„Revizoři nastoupili v zastávce náměstí Míru. Při kontrole se cestující prokázala časovou jízdenkou propadlou přesně o 2 minuty. Na další zastávce obě cestující vystoupily společně s revizory. Revizor č. 116 paní vysvětlil pochybení a oznámil jí, že výše přirážky je pouze 300 korun. Cestující pouze řekla, že jede z očního, a že si nevšimla času na jízdence, její chování bylo velice slušné. Informace, že má rozkapané oči a špatně vidí, řečena nebyla. Kdyby se tak stalo, pan revizor by se podíval na lékařskou zprávu a paní by nepokutoval," předala Fránová Deníku stručné vysvětlení, které vzešlo z osobního pohovoru vedoucího přepravní kontroly Pavla Pokorného s dotyčným panem revizorem.

„Po celou dobu řešení případu spolucestující o francouzských holích neustále našim zaměstnancům nadávala. Když pan revizor předal paní potvrzení o zaplacení a slušně se rozloučil, obě cestující přešly na chodník ke stánku. Tam paní o francouzských holích paní prodavačce vyprávěla, co se stalo, a opět nadávala na naše zaměstnance, kteří to slyšeli až na zastávku. Po chvíli obě cestující odešly směrem k Mulačově nemocnici," podotkla Fránová.

Tímto konstatováním však pro Plzeňské městské dopravní podniky záležitost neskončila.

„Nabízíme pokutované paní následující řešení. Pokud doloží lékařskou zprávu na oddělení přepravní kontroly – zprávu lze i naskenovat a zaslat na níže uvedenou e-mailovou adresu – pokuta bude paní vrácena," zakončila vedoucí marketingu PMDP.

Seniorka byla překvapená

Paní Fialové jsme tuto dobrou zprávu zatelefonovali: „Chcete tři stovky zpátky?"

„Ony by snad byly? To je úžasné, v to jsem vůbec nedoufala!," reagovala na naše sdělení.

Zajímal nás současně její názor na vyjádření revizora, kdy popsal reakce její spolucestující, která jemu a kolegovi měla nadávat.

„Je pravda, že zvýšila hlas a říkala jim: Paní jde od doktora a je invalidní. Říkala mu také, že to dá do novin, to je pravda. Stála jsem pak kousek od místa, kde jsme vystoupily, a ona si šla ještě koupit noviny. Je pravda, že revizoři šli pak jejím směrem, tedy okolo ní, ale jestli jim nadávala, to skutečně nevím," odpověděla čtenářka Fialová a na závěr dodala: „Moc a moc děkuji!"