Počet nehod na železnicích a železničních přejezdech za prvních devět měsíců letošního roku oproti stejnému období v loňském roce sice v Plzeňském kraji klesl, rapidně však vzrostl počet mrtvých ze čtyř na devět a zraněných z devíti na osmadvacet. Jedna oběť přibyla do statistik už i v říjnu, když v Borovech na Plzeňsku vlak srazil devítiletou dívku. Čísla výrazně ovlivnily dvě události – dubnová srážka osobního auta s vlakem na přejezdu u Kamenného Újezdu na Plzeňsku, při níž zahynuli čtyři lidé, a kolize vlaku s diagnostickou soupravou ve Kdyni na Domažlicku. V září při ní utrpělo zranění devatenáct lidí.

Nehody na železnici v Plzeňském krajiZdroj: Deník

Příčina nehody ve Kdyni ještě nebyla došetřena, za tou u Kamenného Újezdu byla podle Drážní inspekce neopatrnost řidiče auta.

I tak ale doporučila na přejezdu označeném jen výstražnými kříži rozšířit značení o reflexní prvky. Možnái proto, že podle jejích dat se od roku 2008 na místě přihodily hned čtyři nehody. Až do té letošní si jejich účastníci odnesli jen zranění. Zvýraznění však bylo zamítnuto Drážním úřadem, který pro zlepšení rozhledu požaduje odtěžení svahu pro zlepšení rozhledových poměrů.

„Zabezpečení se bude řešit v rámci komplexní rekonstrukce trati Nýřany – Heřmanova Huť. Realizace se předpokládá v roce 2027. Její součástí bude i zvýšení bezpečnosti na všech železničních přejezdech, které nebudou schváleny ke zrušení,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. U Kamenného Újezdu by podle návrhu rekonstrukce měl vzniknout chráněný přejezd.

VÍC PENĚZ NA OPRAVY

Jako rizikový se jeví také přejezd s výstražnými kříži u zastávky Rokycany předměstí, kde se staly také čtyři nehody, naštěstí bez fatálních následků. Tři nehody se přihodily na přejezdu s výstražnými světly ve Vejprnicích. Při jedné z nich v lednu 2017 zemřeli tři lidé. „V Rokycanech je před zabezpečením nezbytné ve spolupráci s krajem a městem Rokycany upravit konfiguraci komunikace III. třídy a přilehlé místní komunikace. Rekonstrukce ve Vejprnicích je součástí modernizace tratě Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN. Realizace je plánovaná od roku 2023,“ doplnila Friebová.

Na zvyšování bezpečnosti na přejezdech plyne podle Správy železnic stále více prostředků. „Celkem budeme letos investovat v této oblasti 1,36 miliardy korun. Pro příští rok už počítáme s částkou 1,5 miliardy korun,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jeden z krajských přejezdů, kde bylo zabezpečení světelnými signály posíleno umístěním závor, je u Havlovic na trati z Domažlic do Plané u Mariánských Lázní. Z výstražných křížů bylo na světelné přejezdové zabezpečovací zařízení se závorami zabezpečení zvýšeno také na přejezdu v Kotouni, který patřil podle údajů Drážní inspekce také k těm rizikovějším. Vylepšeného zabezpečení se v poslední době dočkalo dalších osm přejezdů v kraji.

POMOCI MAJÍ I VIDEA

Velkou roli v oblasti bezpečnosti na železničních přejezdech hraje také prevence. „Během loňských prázdnin jsme se věnovali přejezdům v bezpečnostních videích, která byla inspirována skutečnými událostmi,“ řekl Svoboda. „Záběry z nich jsme vždy zakomponovali do hraných scének, které ukazovaly riskantní chování v prostředí železnice. Na jaře jsme zveřejnili na našich sociálních sítích edukativní videa s návody, jak správně postupovat při jízdě přes přejezd. A tímto stále aktuálním tématem se budeme zabývat i v dalších bezpečnostních videích, která připravujeme,“ dodal.

Úřady v Plzni nabízí nákup roušek z automatů
Úřady v Plzni nabízí nákup roušek z automatů

Jak se chovat při přejíždění přejezdu:
Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně stanovuje povinnosti účastníkům silničního provozu týkajících se železničních přejezdů. Základním pravidlem je, že si před železničním přejezdem musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a za přejezdem pokračovat v jízdě. Nejsou-li splněny tyto podmínky, nesmí na přejezd vůbec vjet. Zároveň platí, že nesvítí-li na železničním přejezdu bílé přerušované světlo, je nutné se na takovém přejezdu chovat stejně jako kdyby byl zabezpečen pouze výstražnými kříži, tedy 50 metrů před železničním přejezdem jet maximální rychlostí 30 km/h a dbát zvýšené opatrnosti. To platí i v případě, jsou-li na přejezdu závory (a bílé přerušované světlo nesvítí). Zdroj: http://www.dicr.cz/