Zhruba čtyři měsíce mají obce a města našeho regionu na to, aby připomínkovaly návrh jízdního řádu vlaků na trasách Domažlice – Tachov – Planá u M. Lázní a Poběžovice – Horšovský Týn – Staňkov.

„Když jsem nový návrh vlakových spojů viděl, napadlo mne jediné: Chtějí nás tu zlikvidovat! Přitom když má tramvaj v Plzni minutu zpoždění, mají tam z toho pupínky. My jsme pro ně jenom vesničani. Zdá se mi to jako jasný vzkaz od železničních povedených ouředníků," okomentoval pro Deník změny muž, jehož redakce dobře zná, ale nepřál si být jmenován. Konkrétně mu šlo o to, že v návrhu jízdního řádu má být u řady spojů mezi Horšovským Týnem a Staňkovem zachován pouze víkendový provoz.

V případě druhé jmenované trati z Domažlic do Plané byly navrženy také změny.

„Vůbec to nechápu, jak mohou jen tak zrušit vlak. V pracovní dny jezdíval o půl jedenácté večer z Domažlic vlak na Plzeň. Pokud jsem to dobře pochopila, nepojede vůbec," rozčilovala se žena, která tento spoj využívala pro cestu ze zaměstnání: „To zase projedu benzinu! Přitom nevím, jaké masy lidí jezdí mezi Domažlicemi a Janovicemi, kde ´sebrali´ v ranním spoji neděli a ve večerním do Domažlic sobotu!"

Deník pátral po příčině těchto navrhovaných změn, které jsou dostupné na internetových stránkách Plzeňského organizátora veřejné dopravy, společnosti POVED.

„Vše se i tentokrát odvíjí od rozpočtu a rozpočtového výhledu schváleného loni v prosinci Zastupitelstvem Plzeňského kraje. Co se týče jízdního řádu železničního, uspořádal k němu Kraj 7. dubna seminář, kterého se zúčastnili zástupci všech politických klubů krajského zastupitelstva a Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje. Pan hejtman Šlajs i náměstek Bauer vysvětlili důvody, přičemž rozhodnutí o rušení některých spojů neučinil POVED, ale jedná se o politické rozhodnutí," předeslal Petr Náhlík, zástupce ředitelky uvedené společnosti.

„Musíme hospodařit s penězi, které jsou k dispozici. Postupujeme podle toho, jak jsou jednotlivé vlaky využity a zda se spoje nedublují s autobusy na stejné trase, které také objednává Plzeňský kraj. Co se oproti loňsku změnilo, je skutečnost, že zatímco obce a občané měli k připomínkování nového jízdního řádu měsíc, vyjadřování bylo od červne do konce července. V letošním roce se mohou občané i obce vyjadřovat k návrhu jízdního řádu již nyní, a to až do 28. července," připomíná Náhlík s tím, že zatím byl zveřejněn seznam vlaků podle platného jízdního řádu, které v novém nebudou.

„V této chvíli Správa železniční dopravní cesty nový jízdní řád teprve zpracovává, všichni mají informace o tom, které vlaky by měly vypadnout. Od června by na našich webových stránkách měl viset návrh nového jízdního řádu," podotýká zástupce společnosti POVED.

Rušení některých vlaků prý nelze brát jako hotovou věc.

„Návrh nového vlakového jízdního řádu bude měsíc zveřejněn do konce července. Své připomínky mohou zaslat už teď, posléze se mohou vyjádřit k návrhu konkrétního jízdního řádu. Všechny reakce po jednotlivých tratích shromáždíme a budeme hledat řešení jak se s nimi vypořádat. Je možné, že se některý spoj vrátí, jiný nahradí autobusem, jehož zavedení je třikrát levnější," konstatoval Náhlík.

KDE JE MOŽNÉ VZNÁŠET PŘIPOMÍNKY A TAKÉ PODROBNOSTI NÁVRHU NAJDETE ZDE

Chcete-li diskutovat o problému, můžete na našem facebooku ZDE