Prosincové zrušení více než desítky lokálkových spojů na Domažlicku přidělává starosti obyvatelům dotčených obcí i čtvrt roku po zavedení nového jízdního řádu.

„Nejvíce nám vadí zrušení spoje v půl jedné odpoledne," prozradila ředitelka babylonské mateřské školy Zdeňka Stauberová, která s dětmi přijela ve čtvrtek ráno vlakem do Domažlic.

„Potřebujeme ho pokaždé, když se s dětmi na Babylon vracíme z návštěvy divadla, bazénu, prostě z jakékoli výletu nebo akce v Domažlicích. Musíme si kvůli tomu dokonce objednávat autobus na cestu zpět, což nás pokaždé přijde na přibližně pět set korun, a to není málo. Ale staráme se o předškoláky a ti potřebují mít oběd a spánek včas," vysvětlila.

Její slova Deníku potvrdila kolegyně z Mateřské a Základní školy v České Kubici.

„U nás je to stejné. Zrušení vlakových spojů nevadí jen nám v mateřince, ale hlavně občanům. Zrušili všechny vlaky kromě dvou spojů. V zimních měsících, kdy bývá ochromena silniční doprava, je vlak jediným dostupným dopravním prostředkem. Celoročně postrádáme především vlakové spoje o víkendech a dopoledne, kdy je autobusová obslužnost minimální, a tudíž nedostatečná," podotýká za kubický petiční výbor Mirka Randová.

Zmiňuje i to, že zrušením většiny vlakových spojů přišla vniveč investice přes 200 milionů korun, která zajistila železniční stanici v České Kubici modernizaci a hlavně bezbariérové nástupiště.
Nad tím, jak byla ´osekána´ vlaková doprava z Domažlic do České Kubice, potažmo Furthu im Wald vrtí hlavou železničář ve výslužbě.

„Vadí mi, že zrušili všechny motoráčky, které jezdí na Kubici. Bydlím v Domažlicích a tam mám druhý domov, a proto jsem petici také podepsal. Mrzí mě to, protože jsem celý život pracoval u dráhy, dělal jsem strojvedoucího na mašině. začínal jsem na parních a pak jsme dostali motorové. Dnes jen koukám, jak se šetří tam, kde se nemá. Manažéři dráhy vůbec o dráhu nemají zájem, ale berou nehorázné platy," říká 78letý Jiří Šporer.

Zajímali jsme se, kdo má rušení dopravních spojů na svědomí. Co předchází změně jízdního řádu?

„Veřejná doprava je závislá na tom, kolik peněz na ni vyčlení kraj. O tom na návrh Rady Plzeňského kraje rozhoduje zastupitelstvo. Určující je rozpočet kraje na konkrétní rok a na jeho základě je známo, kolik peněz přísluší na veřejnou dopravu. Podle toho se upravují jízdní řády. Prvotní je tedy rozhodnutí krajské samosprávy. V posledních deseti letech tato suma mírně vzrůstala o půl až 1 %, kdežto v loňském roce krajské zastupitelstvo rozhodlo, že ´seškrtá´ veřejnou dopravu o 5 %, což už je znát v praxi, vše promítne do jízdních řádů," sdělil Deníku Petr Náhlík, zástupce ředitelky firmy POVED (Plzeňský Organizátor VEřejné Dopravy), která vykonává servisní činnosti v oblasti veřejné dopravy pro město Plzeň i celý kraj.
To, že budou spoje rušeny, bylo předem avizováno.

„Na základě rozhodnutí zastupitelstva kraje je zpracovaný 1. návrh jízdního řádu, který byl zveřejněn na portálu Plzeňského kraje i naší firmy 26. června 2013. Po necelých dvou měsících, 4. září, byl zveřejněn konečný jízdní řád, v němž byly zohledněny připomínky z projednávání; některé spoje se přidaly, jiné škrtly a vše se zveřejnilo. V prosinci schválilo zastupitelstvo konečný návrh a zase nikdo nic nenamítal," konstatoval Náhlík.

Je naděje, že do budoucna půjde na veřejnou dopravu v okrese či celém Plzeňském kraji více prostředků? Co je možné očekávat a jakým způsobem se budou tvořit nové jízdní řády?

„Průběh organizování veřejné dopravy bude letos obdobný jako v letech předchozích. Plzeňský kraj schválí na přelomu března a dubna rámcový rozsah prostředků určených na zajištění veřejné dopravy. Dle nám dostupných informací se opět bude snižovat úroveň dopravy. Loni to bylo za rok přibližně o 350 000 kilometrů, nyní se očekává snížení o zhruba 400 000 kilometrů. Radost z toho nemáme. Opět bude zpracován a zveřejněn návrh jízdního řádu a postupovat se bude stejným způsobem až k jeho konečné verzi," odpověděl zástupce ředitelky fi. POVED s tím, že návrhy od nich dostávají všechny obce e-mailem. „Je jich v kraji na 500 a zatím žádná nezapřela, že jim mail došel," podotkl.

Jakou radu má pro obce či obyvatele regionu v případě, že mají výhrady k vlakovému či autobusovému spojení?

„Nám je jedno, kdo námitku vznese. Z našeho hlediska je podstatné, aby nám napsal, co navrhuje. Stačí e-mailem, ideální je, pokud se nám ozvou přímo z konkrétní obce. My pak hledáme spolu s dopravcem cestu jak vše zajistit a vyjednáváme s krajem, zda na dané spojení uvolní peníze," poradil Náhlík s tím, že letos byla první změna jízdního řádu možná do 1. března, další přichází v úvahu k 15. červnu. Na nahlášení požadavků POVEDu je tedy nejvyšší čas.

Které lokálky byly zrušeny

☞ Vlak Os 27552, který odjížděl z Domažlic v 19.52 hodin do Klenčí pod Č., byl zrušen.
☞ Byly zrušeny 4 páry vlaků z Domažlic do Furthu im Wald. Odjíždět budou už jen dva páry
(z Domažlic v 8.27 a 16.30 a z Furthu v 9:00 a v 18.59).
☞ Vlak Os 27531, který odjížděl z Bělé nad Radbuzou v 4.23 hodin, bude jezdit jen v pracovních dnech, původně jezdil denně.
☞ Vlak, který odjížděl z Tachova v 4.40 hodin do Bělé byl zrušen.
☞ Vlak, který odjížděl z Bělé v 10.17 hodin do Domažlic, bude jezdit jen v pracovních dnech, původně jezdil denně.
☞ Část trasy vlaku Os 17413, který odjížděl z Bělé v 18.40 hodin do Staňkova, byla v úseku Bělá-Poběžovice zrušena.
☞ Vlak Os 27553, který odjížděl z Klenčí pod Čechovem ve 20.17 hodin do Domažlic, byl zrušen.
☞ Vlak Os 17412 bude odjíždět ze Staňkova do Poběžovic v 17.14 hodin jen v pr. dnech, jezdil denně.
☞ Vlak Os 17411 bude odjíždět z Poběžovic do Staňkova v 16.01 hodin jen v pracovních dnech, původně jezdil denně. Zdroj: ČD