Vlaky polského výrobce PESA dostaly jméno RegioShark, tedy žralok, a budou brázdit trať na lince Plzeň – Domažlice.

„V Plzeňském kraji bude jezdit devět souprav," potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. V září nebo říjnu se na kolejích objeví první dvě soupravy, další tři výrobce dodá do ledna 2013. Všechny mají na domažlické trati jezdit do roka.

Pokud by Plzeňský kraj v listopadu 2009 nezrušil výběrové řízení, mohly se nové vlaky z Plzně na Domažlice prohánět už letos. Firma RegioJet, která tehdy chtěla soutěžit, podala kvůli zrušenému tendru dokonce stížnost k Evropské komisi, hejtmanství tak hrozí vysoká sankce. „Výsledky ještě nemáme, ale předpokládáme, že je vše v pořádku a stížnost nebude úspěšná," věří Roman Kočí z krajského odboru dopravy.

Nový vlak je přístupný i pro vozíčkáře, vybavený bezbariérovým WC, které bude možné používat i ve stanici. Tento konkrétní typ se 120 místy k sezení vyrábí polská firma přímo na zakázku, nikde jinde zatím nejezdí. „Stejný typ si po ČD objednala i bavorská společnost," dodal Šťáhlavský.

Další vlaky tohoto typu budou jezdit také v Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji – polských žraloků přijede do republiky celkem 31 v hodnotě téměř dvě miliardy. Na šest souprav v Plzeňském kraji získaly České dráhy evropskou dotaci.

„Vlaky jsou samozřejmě klimatizované a vybavené audiovizuálním informačním systémem. Dveře jsou centrálně zavírané, za jízdy je nelze otevřít," vyjmenovává přednosti žraloků Petr Štáhlavský. Ten upozorňuje i na to, že nejde o jediné kroky ke zlepšení komfortu cestujících, které ČD podnikají. V posledních letech nasadily například na některých linkách zmodernizované soupravy Regionova.

Modernizace na trati má pokračovat, pomoci k tomu má výběrové řízení na železničního dopravce, které chce hejtmanství vypsat ještě letos. Jako první se dopravci utkají o chebskou a českobudějovickou trať, které představují dvacet procent rozsahu dopravy v kraji a 1,8 milionu vlakokilometrů. „Nyní připravujeme zadání. Není to jednoduché, jsme první kraj, který se do toho pustil," řekl Deníku náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Tendr je nutné vypsat společně se sousedními kraji. Jinak by to dopadlo tak, že vítěz dojede na hranice Plzeňského kraje, ale v Karlovarském a Jihočeském kraji už by pokračovaly České dráhy. Součástí podmínek bude nasazení nových souprav od prosince roku 2014.

Do tendru se zřejmě přihlásí i majitel Student Agency Roman Jančura se svou dceřinou společností RegioJet. „Počítám, že budeme soutěžit s dalšími minimálně pěti dopravci," prohlásil už dříve Jančura. Vítěz soutěže by měl na tratích jezdit dalších přibližně deset let.

Hejtmanství chce postupně soutěžit i další trati, například směrem z Plzně na Klatovy nebo Žatec. Do roku 2019 musí být vysoutěženo 60 % všech tratí. Jediná trať, kde se v příštích deseti letech dopravce určitě nezmění, je právě domažlická linka.