„Jé, hele, trabant jako kabriolet. Ten jsem teda ještě nikde neviděl," upozornil mladý muž svého kamaráda a oba společně zamířili k vozu z bývalé NDR, který nešlo přehlédnout nejen kvůli nezvyklé karosérii, ale také kvůli výrazné zelené barvě.

„Podívej, tati, tamten červený sporťák má tři sedadla vedle sebe. Co je to za značku?" ptal se ještě školou povinný klučina a zamířil prstem na červenou Matru Murena s bavorskou registrační značkou. „Je z roku 1982 a má motor uprostřed. Ani u nás v Německu není moc často vidět," říká její majitel a otevírá členům domažlického veteránklubu zadní kapotu, pod níž se skrývá malý zavazadlový prostor a před ním je umístěn motor.

„No, to bych nečekal, že tady budete mít tak starou motorku, dokonce ještě na řemen," ukázal muž již opravdu seniorského věku na nejstarší vystavený motocykl s datem výroby 1921, který byl ještě v nerenovovaném stavu.

„A tam ta krásná BSA, jo, tyhle stroje já pamatuji, když ještě běžně jezdily," zasní se pamětník dávných dob motorismu.

Podobné věty bylo na prostranství za bývalým sídlem VZP slyšet opravdu často.

Pamětníci si přišli zavzpomínat na stroje svého mládí, dědové a tátové ukazovali svým vnukům a synům své první motorky a svá první auta, znalci obdivovali stroje dávno zaniklých značek a laici se kochali zajímavými detaily, jako byla například pochromovaná hlava indiánského náčelníka na zátce chladiče amerického vozu Pontiac Six vyrobeného před 84 roky. Na domažlické veteránské výstavě si mohl každý najít to svoje.

Autor: Jan Pek