„Poslední autobus do naší obce Rybník přijede v 16:47. Bohužel zpět cestující nebere. Víme, že jsou tyto linky prodělečné, ale i tady žijí lidé a byli bychom neradi, aby se doprava stále zhoršovala,“ uvedl Ivan Žáček, který reagoval na Plzeňským krajem rušené spoje, a to nejenom za obyvatele Rybníku, ale i za Závist, Šidlákov, Horu svatého Václava a Drahotín.

Nejvíce je totiž pálí spoj ve zmíněných 16:47, který na lince z Poběžovic do Rybníku právě v Rybníku končí.

„Původně na této lince podvečerní spoj z Rybníku do Poběžovic ještě byl, nicméně nebyl pravidelně využíván, a to dle dat, které máme. Nicméně dopravce si autobus může režijně vracet dle své potřeby,“ uvedl dopravní a marketingový specialista Martin Fencl z firmy POVED, která má na starosti sestavování jízdních řádů.

Podle slov Ivana Žáčka spojení po 16:47 na Poběžovice, kde spoj navazoval na vlak z Poběžovic do Domažlic, jezdili návštěvníci obce, turisté či ti, kteří potřebovali stihnout vlak.

Ovšem podle dostupných dat firmy POVED podvečerní spoj průměrně využíval 0-1 cestující. Magický čas 16:47 je navíc v Rybníku pro řidiče poslední štací. Autobus tady končí a vrací se do depa případně domů.

„Žádali jsme o pomoc obecní úřad. Ten se spojil s hejtmanem kraje a odpověď zněla, že autobusy provozuje firma, která může linky přidat i zrušit a že tyto linky jsou prý prodělečné i díky koronaviru,“ pokračoval Žáček z Rybníku.

NOVÝ OSTRÝ PROVOZ

Kvůli koronaviru Plzeňský kraj rušil celou řadu spojů. „Na Domažlickém okresu se škrty projevily zejména na víkendových spojích, kde byla minimální frekvence, případně na trasách, kde je vyšší frekvence spojů a pro cestujícího existuje alternativa,“ vysvětlil dále Fencl z POVEDu s tím, že zjistili, že nově zavedené večerní spoje – například Holýšov, Poběžovice či Domažlice a Kdyně a Domažlice Draženov, mají mnohem vyšší obsazenost oproti prvním ranním spojům.

Nicméně při samotné tvorbě jízdních řádů byly jednotlivé obce a města osloveny. A to v první polovině roku 2018. „Obce mohly řády připomínkovat. Došlé požadavky jsme se snažili zapracovat do jízdních řádů, které byly součástí veřejné zakázky na nového dopravce,“ pokračoval dopravní specialista. Podle toho se pak nakupovala nová vozidla. Obce ale mohly využít možnost připomínek ještě toto jaro.

„Byla ještě jedna šance. Některé obce se ozvaly, z jiných míst jsme informace dostávali až během prázdnin a vše se minutově dolaďovalo,“ uvedl Martin Fencl. Stejně tak se jednotlivé řády ladily při spuštění ostrého provozu s nástupem nového dopravce.

Ode dneška se opět spouštějí nové jízdní řády upravené o nové, krajem nařízené škrty. „Uvidíme, jak bude situace od 1. září vypadat. Přijímáme podněty od obcí i nadále a určité operativní či mimořádné úpravy v řádech možné budou. V průšvih nedoufáme, ale stát se může vše,“ řekl závěrem Martin Fencl z POVEDu.

Nicméně i tak se podle místního Ivana Žáčka pohraničí v současné době zanedbává. "Žijeme tu dlouho, ale nikdy se na pohraničí tak nekašlalo jako v této době. V obci byl zrušen obchod, nejbližší je 12 kilometrů. V Poběžovicích byla zrušena lékárna a pro léky musíme dojíždět asi 30 kilometrů. Také tam byl zrušen dětský lékař. I v tomto případě se musí hodně kilometrů dojíždět. Byly již zrušeny některé autobusové spoje. S prací je to tu také špatné. Poslanci snad všech politických stran - hlavně před volbami, slibují, že se příhraničním obcím musí pomoct. Tohle je snad začátek pomoci?"