Historie

Aeroklub vznikl ve Staňkově dříve než samotné letiště. Už v létě a na podzim roku 1945 se začalo létat.Nejdříve na svahu pod staňkovským hřbitovem směrem k Radbuze, pak již pod vedením instruktora na severovýchodním svahu Mastném. Na přelomu roku 1945 a 1946 se létalo na vrchu Bobek severně od Holýšova. Letiště bylo ve Staňkově vybudováno až v roce 1947 a v neděli 31. srpna zde byl uspořádán 1. letecký den. Aeroklub Staňkov je dnes jeden z nejstarších v naší republice. „Přestože je náš aeroklub jeden z menších v republice, v celostátní plachtařské soutěži patříme vždy k nadprůměrným,“ uvedl Dušan Špirk.

Jak se do kurzu přihlásit?

„Plachtařský výcvik má v aeroklubu dlouholetou tradici. Je sice časově náročnější než výcvik na motorovém stroji, ale jak výcvik, tak i létání je později nejlevnější,“ upozornil hned na začátek Špirk, který se létání věnuje již několik let. „Základní výcvik pilota bezmotorových kluzáků se provádí v kurzu, který trvá asi jeden až dva roky, ale to záleží především na docházce. Výcviku se mohou zúčastnit zdravotně způsobilé, bezúhonné osoby starší 15 let. Nejprve je ale třeba navštívit určeného leteckého lékaře, přinést výpis z rejstříku trestů, dvě průkazové fotografie a je-li zájemci méně než 18 let, je nutné dodat podpis zákonného zástupce na přihlášce, kterou si zájemci vyzvednou přímo v aeroklubu,“ vysvětluje první nutné kroky k nastoupení k výcviku Špirk s tím, že pokud zájemci docházejí na letiště pravidelně, je naděje ukončit základní výcvik do konce roku pilotní zkouškou. Nalétáno musí mít asi 14 hodin a 130 startů.

Teoretické školení

„Výcvik začíná zimním teoretickým školením, které probíhá každou sobotu přibližně od listopadu do konce března. Termín školení s rozvrhem předmětů a vyučujících je závislý na počtu žáků. Na školení jsou noví adepti létání seznámeni se základy aerodynamiky, meteorologie, letecké navigace, stavby letadel, konstrukce přístrojů a s leteckými předpisy. Po absolvování závěrečného přezkoušení formou testu je možné začít s praktickým výcvikem,“ shrnul průběh školení Špirk.

Praktický výcvik

„Ten probíhá každou sobotu a neděli a v létě se organizuje až 14 ti denní soustředění,“ uvedl Špirk s tím, že je možné domluvit si v případě zájmu a volného času instruktorů létání i ve všedních dnech. Výcvik se uskutečňuje na dvoumístných kluzácích české výroby L – 13 Blaník. „Nejprve se začíná třemi aerovlekovými starty, kterým se říká seznamováky, do výšky 1000 metrů, při kterých instruktor ukazuje ovládání letadla a zasvěcuje do tajů přímého letu a zatáček. Při dalších již navijákových startech následuje létání po okruhu a zvládnutí záludností startu a přistání. Dále na žáky čeká nácvik opravy vadného přistání a troška trápení s mimořádnými případy za letu. Potom následuje zvládnutí řízení aerovleků, vývrtek, mírné a ostré pády a zatáčky do stanovených kurzů. Nakonec se žáci naučí kroužit, udržet se v termice a neztratit se na přeletu. Pokud instruktor uzná, že je žák schopný samostatného letu, absolvuje přezkušovací let na navijáku a v aerovleku s pověřeným inspektorem. Pokud uspěje, čeká ho vytoužený let v sólu. Výcvik pilota bezmotorového kluzáku je zakončen samostatným přeletem na vzdálenost 50 km. Nakonec následuje závěrečná zkouška na Úřadu pro civilní letectví z teoretických znalostí a praktická zkouška s inspektorem.“

Cena

Cena za výcvik se řídí finančními pravidly Aeroklubu Staňkov pro daný rok a je závislá na počtu odlétaných hodin při výcviku, tzn. na docházce. Přibližně lze počítat s cenou kolem 12 až 15 tisíc. „Pokud vás tento sport zaujal a výše uvedené skutečnosti vás neodradily, můžete nás navštívit přímo na letišti, kde vám budou zodpovězeny všechny dotazy ohledně výcviku a členství v aeroklubu, nebo nám můžete zavolat na telefonní číslo 379 492 339 nebo také poslat e–mail akstankov@sznam.cz. Přihlásit se do nového kurzu je třeba nejpozději do konce října, abyste mohli absolvovat teoretické školení,“ dodal na závěr Špirk.