Obyvatelé Klenčí platí v těchto dnech příslovečnou daň za novou silnici a chodníky, na něž čekali nejen oni několik let.

„To, že je kolem nás objížďka, sice chápu, ale zdá se mi, jakoby práce neubývala," posteskl si obyvatel městyse, ale nepřál si být jmenován.

Proč vlastně stavba nepostupuje rychleji? „Důvodem je to, že musíme odstranit ze stávající silnice nejen starý asfalt, ale vše se musí vybagrovat do hloubky 50 centimetrů a udělat nové podkladní vrstvy. Při práci se přitom musí dávat velký pozor na všechno, co je v podloží silnice uloženo," říká za zhotovitelskou firmu, společnost Silnice Horšovský Týn, Jan Hauser.

Kdy se uskutečnila minulá kompletní oprava

Dodává, že naposledy se kompletní oprava této silnice prováděla před desítkami let.

„Naposledy jsme tuto silnici opravovali v letech 1979/80 také my, ještě jako silničáři – provoz Horšovský Týn. I tehdy se prováděla rekonstrukce podloží. Provoz, stejně jako všude na silnicích, i v Klenčí zhoustl, ale to není hlavní důvod současné rekonstrukce průtahu Klenčím. V průběhu minulých let se v Klenčí dělala spousta inženýrských sítí, ať už se jednalo o kanalizaci či vodovod, ale pokládaly se i různé kabely. Silnice byla v podstatě rozkopaná křížem krážem, takže jiná, myslím jednodušší, oprava už v současnosti nebyla možná," vysvětluje Hauser.

A třebaže dělníci mohou pracovat plynule a nemusejí činit technologické přestávky, práce jde pomaleji než při jiných opravách silnic.

„Kromě odtěžení podloží se provádí také stavba kanalizace pro dešťovou vodu, kabely vedoucí pod silnicí se dávají do chrániček. Po obou stranách silnice se musí osazovat nové obrubníky a také nové chodníky," popisuje.

Vadí nějak dělníkům, že nedělají novou silnici na rovince, nýbrž do poměrně prudkého kopce?

„Kopec by nám ani tak nevadil, spíše to, že v podloží silnice vede poměrně dost hustá inženýrská síť. Kabely telefonní, plyn, o to je to složitější, leccos se musí dokopávat ručně a hlavně se nesmí nic poškodit," odpovídá Hauser s tím, že vše jde zatím podle dokumentace, na nic nečekaného zatím nenarazili.

Rekonstrukce silnice je na etapy

Firma spolu se zadavateli prací, jimž jsou SÚS Plzeňského kraje a městys Klenčí, stanovila s ohledem na dostupnost Klenčí pro jeho obyvatele určitou strategii.

„Stavba je rozdělená do několika úseků, aby občané měli možnost někudy jezdit. Nyní je silnice uzavřená od prostoru za železničním přejezdem pod odbočku na Postřekov. Tuto část bychom chtěli mít hotovou do poloviny září, abychom mohli zavřít křižovatku se silnicí na Postřekov. Tu budeme dělat samostatně. po jejím dokončení by se provoz v Klenčí převedl od přejezdu směrem na Postřekov," popisuje plán prací Hauser.

Poté by přišla na řadu část silnice od odbočky na Postřekov k další na Díly.

„Protože je druhé pololetí roku, podzim na krku, musíme předem počítat s možnou nepřízní počasí. Chceme ale letos udělat co nejvíce. S pracemi jsme začali až nad tratí, protože se má na jaře provádět také rekonstrukce železničního přejezdu. Původně měl být začátek stavby u odbočky na Trhanov, tam se budeme muset vrátit, až bude hotový přejezd. Termín dokončení silnice máme daný – přesně 30. 6. 2014. Chodníky je pak nutné dokončit o něco později, a to do 30. září 2014, takhle to stojí ve smlouvě," konstatuje.

„Už se těším, až bude tahle první část hotová. Když jdu nakoupit, připadám si jak horolezec," říká obyvatelka, již jsme zastihli s nákupem.

Slovo na závěr

„Chtěl bych požádat místní občany, aby s námi měli trpělivost. Budou se dělat i chodníky a chůze po tom, co z nich zbylo, je dost obtížná. Snažíme se, aby jedna strana u silnice byla průchozí," zakončil Hauser.

Cizinec se prohnal zákazem vjezdu

V pondělí před 11. hodinou stavbou projel z kopce dolů Opel se schwandorfskou poznávací značkou. Nakonec se u přejezdu vrátil na objížďku, přičemž dělníci pouze nevěřícně kroutili hlavami.