Pouze dvě místa našeho regionu se přihlásila do 6. ročníku soutěže vyhlášené Nadací Partnerství (NP) pod názvem Cesty městy. S úpravami, které přispěly k lepšímu životu občanů a hlavně k bezpečnosti, bojují v celorepublikovém klání mezi 30 přihlášenými Hostouň a Kdyně.,
„Dopravní program Nadace Partnerství byl založen jako reakce na současný stav automobilové dopravy u nás, který se ukazuje být z dlouhodobého hlediska neudržitelný. Soutěž Cesty městy je zaměřena na zklidňování dopravy ve městech i obcích a bezpečné cesty do škol,“ předesílá koordinátor dopravního programu NP Petr Šmíd. Právě on je členem hodnotící komise, která obě města navštívila. Spolu s ním je objížděl architekt Jan Mužík a zástupce generálního partnera soutěže Škody Auto Petr Ondráček.
Zeptali jsme se na jejich dojmy z obou měst. Mají šanci v soutěži uspět? „Podle mého názoru určitě. I když podle zkušenosti vím, že kolegové z komise mohou mít jiné názory. Zejména v Hostouni se mi líbila příjemná a sympaticky dělaná úprava. Osobně budu hájit názor, že v menších sídlech je mnohem důležitější udělat veřejný prostor a vymezení ploch pro pěší a nelze tolik hledět na zklidnění dopravy. Tady ve Kdyni se mi líbí odlišení materiálů. Je diferencované, takže je zřejmé, kde se dá parkovat a co je určeno pro pěší. Líbí se mi, že autům se tu pro jízdu vymezily co nejmenší plochy. Navíc je tu zřejmé, že úpravy ulic dávají lidem energii a ti se pak snaží opravit i své domy,“ uvedl Deníku Mužík, který je vedoucím Ústavu urbanismu na Fakultě architektury ČVUT Praha.
Starosta Kdyně Jan Löffelmann projel s komisí kvůli koncepci rozvoje města také Vodní ulici a dále i Bratří Tšídů. „Tenhle projekt domů ve spojení s ulicemi se mi líbí,“ podotkl na posledně jmenovaném místě zástupce partnera soutěže Ondráček s tím, že ve Starokdyňské ulici ho upoutalo vyřešení křižovatky z této ulice k základní škole.
A jak se cítí být silní v soutěži zástupci obou měst? „Ve Starokdyňské ulici se nám podařilo nejen uklidnit dopravu a vymezit místo pro cyklisty a pěší mimo silnici, ale udělali jsme tam zelené plochy, nájezdy ke všem domům z kostek a nehyzdí ji elektrické vedení, které máme pod zemí. Říkali jsme, že když jdeme do toho, tak se vším všudy. Uvidíme, jak to dopadne,“ nechce předjímat kdyňský starosta Löffelmann, který je na nově upravené části města náležitě pyšný.
„Myslím si, že bychom mohli uspět díky architektonicky výborně řešeným mostům ve Svržně a pod Hostouní, které výrazně přispěly k bezpečnosti řidičů,“ míní o šancích v soutěži hostouňský starosta Miroslav Rauch.