Známý strážník na každém rohu, lepší vztahy a komunikace mezi policisty a občany, posílení a vnesení řádu do dosavadní spolupráce policie a města.

To jsou cíle takzvané koordinační dohody. Včera ji stvrdili svými podpisy zástupci města Domažlice a Policie ČR. Dohoda by měla rozvinout a právně zabezpečit spolupráci mezi policií a místní samosprávou.

„Vůle udělat změny a prohloubit spolupráci už dříve byla. I o okrscích jsme dříve uvažovali, bez dohody to však nebylo možné,“ uvedl starosta Domažlic Miroslav Mach. Její vznik umožnil od 1. ledna až nový zákon o policii.

Největším přínosem dohody by měl být fakt, že za bezpečnost v jednotlivých lokalitách ve městě budou zodpovídat konkrétní lidé.

Dohoda rozděluje město na sedm okrsků. Okrsek A tvoří střed města, okrsky B1 – B4 sever města a okrsky C1 a C2 jih města.

V každém okrsku pak bude působit smíšená skupina, která bude mít nejméně po jednom policistovi z pořádkové, městské i dopravní policie.

„Účelem je, aby policista nebyl anonymní, ale měl svůj rajon, který dobře zná. Lidé v něm ho znají a mohou si říci ´To je můj strážník´,“ uvedl náměstek ministra vnitra pro vnitřní bezpečnost Jaroslav Salivar s tím, že občané tak budou vědět, na koho se mohou v případě problému obrátit či ke komu vznášet připomínky.

Ačkoli bude ve všech okrscích působit a problémy řešit jakákoli policejní hlídka, především přestupky bude zpracovávat právě strážník s dobrou znalostí okrsku a jeho obyvatel.

Idea ´vlastních strážníků´ připadá zajímavá i Davidu Mařekovi z Domažlic.

„Nápad je to dobrý, poznat se s nimi a vědět, komu zavolat. Ale časem teprve uvidíme, jestli to tak bude fungovat. Jestli ti strážníci jen párkrát neprojedou ulicí,“ myslí si občan žijící v okrsku C2.

Policie však doufá v bližší kontakt a zlepšení komunikace s občany. Na místa, kde se občané necítí bezpečně, budou hlídky jezdit častěji a důležité informace, poznatky, zjištění a návrhy si následně bude městská policie a Policie ČR vyměňovat na koordinačních schůzích, kterých se budou účastnit i zástupci města a případní odborníci řešené problematiky.

Koordinační dohodu podepsalo v našem kraji zatím pouze město Plzeň, připravena je už i v Horšovském Týně.

„Věřím, že v okresních městech bude spolupráce bezprostřednější a průchodnější, než v anonymních velkoměstech,“ myslí si krajský ředitel policie Miloslav Maštera.

A jak poznáte, který policista je ten váš?

Na webových stránkách, které město uvede do provozu 1. dubna, bude u mapy všech okrsků uvedeno, kteří policisté je mají na starosti, včetně fotografií a kontaktů. Prozatím jsme pro vás připravili jmenný seznam policistů a městských strážníků, spolu s ulicemi, za které zodpovídají:

Okrsek A: Vladimíra Vejvodová, Stanislav Rap, František Gazdík – Nám. Míru, Chodské nám., Msgre. B. Staška, Jana Procházky, JUDr. Žlábka, Na Ostrůvku, Npor. O. Bartoška, Boženy Němcové, Chodská, Školní, Kostelní, Spálená, Fastrova, Břetislavova, Tovární, Srnova, Vodní, Branská, Hradská

Okrsek B1: František Šup, Josef Bozděch, Martin Volfík – Petrovická, Kosmonautů, 17. Listopadu, Kovařovicova

Okrsek B2: Gabriela Kůstová, Radovan Plšek, Václav Kouřík – Čapka Choda, Vrbova, Baarova, Maškova, Nezvalova, Nerudova, Erbenova, Máchova, Sadová,Fügnerova, Tyršova

Okrsek B3: Zdeněk Kalousek, Pavel Blacký, Jaroslav Hartl – Ladova, Michlova, Švabinského, Kunešova, Mánesova, Paroubkova, Vrchlického, Baldovská, Thomayerova, Pivovarská

Okrsek B4: Aleš Pabián, Jiří Voják, Karel Simkovič – Haltravská, Čerchovská, Šumavská, Jindřichova, Císlerova, Dukelská, nám. Svobody, Na Hvízdalce, Rohova, Chrastavická

Okrsek C1: Zdeněk Barták, Václav Ticháček, Blanka Slavevová – Vosmíkova, U Zastávky, Klášterského, Chodská, Žižkova, Voborníkova, Pelnářova, U Elektrárny, Klímova, Na Milotově, Cihlářská

Okrsek C2: Pavel Špaček, Miroslav Kabourek, Václav Kubaň – Palackého, Vojtěchova, Hruškova, Janáčkova, Doubova, Smetanova, Škroupova, Zahradní, Waldhegerova, Hájkova, Tylova, Fibichova, Špillarova, Dvořákova, Sukova, U sv. Anny

Havlovice: Richard Šeba