Obyvatelé městyse by se již neměli obávat toho, co přinese déšť. V minulosti zejména při nedávné při rekonstrukci silnice a současně probíhající výstavbě dešťové kanalizace se opakovaně stalo, že běžný déšť naplnil kanály do té míry, že jim odskakovaly poklopy. Došlo i k tomu, že se na silnici objevily toaletní papíry, které kanalizace vyplavila.
„Problém byl v tom, že veškeré dešťové vody byly sváděné v tom místě profilem 500, tedy rourami o průměru 50 centimetrů. Subdodavatel firmy Silnice Horšovský Týn tuto kanalizaci propojil v šachtě na další kanál patnácticentimetrovou rourou, která vodu při dešti nepobrala," vysvětlil Deníku příčinu problému starosta Karel Smutný.
Lidé se zlobili na nesprávnou firmu
Lidé v Klenčí v té době dost často poukazovali na nečinnost správce vodovodu a kanalizace, jímž je pro městys domažlická společnost Praves.
„My jsme v Klenčí správci vodovodu a kanalizace splaškové. Tady se však jednalo o problémy s dešťovou kanalizací, která se dělala současně s komunikací, aby se do ní zaústily guly," vysvětlil nám jednatel společnosti František Ruterle s tím, že neví, kdo přesně tam tyto kanalizační práce prováděl.
„Setkáváme se s tím, že někdo si myslí, že podobné nepříjemnosti jsou naše chyba. Většinou to trvá do té doby, než se vše vysvětlí a lidé zjistí, že dešťovou kanalizaci stavěl někdo úplně jiný.
V Klenčí má Praves na starosti pouze kanalizaci splaškovou, která ústí pod městysem do čistírny odpadních vod, která je též v jeho péči.
„S ´dešťovkou´, co se stavěla, nemáme nic společného. Vody z této dešťové kanalizace netečou do čistírny, nýbrž jdou do odlehčení," vysvětluje.
Jak je tedy možné, že se z některých kanálů vyvalily toaletní papíry? Může to být podobně jako v Chodově a Trhanově, kde posléze zjistili, že dešťové vody měli někteří majitelé nemovitostí ´na černo´ svedené naopak do splaškové kanalizace, která pak při dešti vytopila rodinný domek?
„To, proč se v této klenečské dešťové kanalizaci objevily toaletní papíry, to skutečně nevím. Může to být tak, jak říkáte, nebo na dešťovku mohla firma připojit starší potrubí," odpověděl šéf Pravesu.
Klenčí nyní trápí úplně jiná věc
V souvislosti s novou silnicí jsme v Klenčí zaslechli stesky místních na hustotu dopravy.
„Co otevřeli novou silnici, člověk se nestačí divit, kolik přes nás jezdí kamionů. Mám obavy hlavně o děti, když jdou buď do školy nebo zpátky domů. Když jsme v práci, nemůžeme je vodit za ručičku, aby je něco nepřejelo," postěžovala si nám maminka dvou školáků.
Je skutečně pravda, že se hustota provozu v Klenčí viditelně zvýšila? „Nemám žádnou čerstvou statistiku, ale než začala rekonstrukce silnice, tak tudy jezdilo okolo 180 až 190 kamionů denně. Zvýšený provoz registruji, ale mám za to, že bude ještě hustší. Předpokládám totiž, že se tudy naučí jezdit i další. Jsem jen zvědavý, jak to tudy budou zvládat v zimě," dívá se na problém pesimisticky klenečský starosta Karel Smutný.
Domnívá se, že kamiony po silnici II. třídy přes Klenčí jezdí i proto, aby se vyhnuli placení mýtného?
„Samozřejmě! A nejsme na tom takhle bohužel sami. Vezměte si Všeruby! Tam jezdí kolem 500 kamionů denně, a když to sledujete, mají z převážné většiny cizí značky. Je zjištěno, že při cestě z Německa využívají silnici č. 22 přes Klatovy, a Strakonice na České Budějovice a pak po 23 přes Třeboň, Jindřichův Hradec a Telč na Brno, aby se vyhnuli dálnici," odpovídá starosta.
Hraniční přechody Všeruby/Eschlkam i Lísková/Höll sloužily dříve pouze pro regionální dopravu.
„Po odstranění železné opony jsme už v roce 1991 jsme upozorňovali na problematiku kamionové dopravy a příhraniční prostituce. Prosadili jsme si na obou zmíněných přechodech pouze regionální provoz vozidel z okresů Domažlice, Klatovy, Cham a Schwandorf. To vše ale zaniklo po reformě naší státní správy a zrušení okresů, když už nebylo možné rozlišovat regionalistiku. Vstoupili jsme do EU a Schengenu, a když nebylo na těchto přechodech původní omezení, zůstaly oba nadále volné pro všechny," vysvětli na závěr starosta, který se podobně jako jiní obává, že hustota dopravy v Klenčí ještě vzroste.