Desítkami trucků, tedy kamionů všech možných typů i barev, se může pochlubit 32letý Domažličan Richard Thomayer. Zatímco profesně se zabývá bezpečností práce, revizemi plynových zařízení a požární ochranou, doma se mu to doslova hemží kamiony.

„Mám rád všechno, co vrčí, i když s modelařinou jsem začínal, když mi bylo tak pět let. Byly to nejprve modely plastových letadel ze stavebnice, se kterými mně a bráchovi pomáhala mamina. Jezdili jsme k babi do Karlových Varů a když jsme se nudili, koupila nám jednoduché modýlky,“ vzpomíná na začátky Thomayer s tím, že plastiky pocházely zejména z tehdejšího východního Německa.

Ve svých devíti letech slepil ze stavebnice svůj první kamion.

„Maminy známý ho přivezl jako dárek z Francie. U nás se nedaly sehnat, a když už, stál jeden model kolem tisíce korun, což nebylo únosné. Další následovaly v letech ´91 a ´92, to už jsem po nich moc toužil, ale maximálně jsem dostal jeden do roka,“ vzpomíná na první vozy do sbírky.

V současnosti už stavebnice kamionů nejsou takovou vzácností a dají se pořídit za přibližně stejnou cenu.

„Teď už si je kupuji sám, ale jednodušší to není. Nebaví mne jen stavět, takže kombinuji i několik stavebnic, upravuji délku trucků i vzhled. Dokupují se k nim kovové doplňky a obtisky, musí se nabarvit, často dělám i několik vrstev. Považuji se za amatéra, neboť v republice existují nadšenci, kteří si hrají daleko více. Kamionům vyrábějí patinu, jako rez, díry a skvrny od oleje či kolem výfuku. To mne ale nenadchlo, protože když už si kamiony stavím, chci, aby byly pěkné. Raději obdivuji kdekoliv krásné auto než zabahněnou kouli,“ vysvětluje s tím, že takové povrchové úpravy se rovnají alchymii.

Jak dlouho postavení kamionu trvá? „Kdysi jsem to zkoušel změřit, na takovém obyčejnějším je přes 50 hodin práce. Dnes si s každým hraju tak 100 až 150 hodin,“ říká s tím, že ceny jeho trucků, jejichž předlohy pocházejí z Ameriky z 60. až 80. let. „Nemám moc rád moderní dobu plnou elektroniky,“ dodává.

Jeho miláčci, které má pečlivě srovnané na policích, dosahují délky až jeden metr. ,,Jsou v měřítku 1:24 a 1:25 a jejich ceny se pohybují od 1 200 až třeba po tři tisíce. Jiné nekupuji,“ tvrdí Thomayer.

O svém koníčku rád diskutuje na internetovém fóru.

„V republice, hlavně pak na Moravě, je kolem padesátky stavitelů kamionových modelů, kteří pořádají i setkání. Ale zatím jsem byl jen v Plzni. Viděl jsem i video z Ameriky, kde si kamioňák během čekání krátí chvíle lepením, v kabině má nejen postel, ale i stoleček,“ doplňuje.

Kamiony prý lepí zejména ti, co jimi sami jezdí. „Obdivoval jsem například i kamion, který měl kolem dvou metrů,“ poznamenává s tím, že pokud by takové stavěl, přítelkyně s dcerou by se do bytu pak asi nevešly.

Neleze mu jeho koníček do peněz? Jak na něj pohlíží rodina? „Přítelkyně má také koníčka – běhá. Znám kluka, který ročně prokouří 30 tisíc, já stavím kamiony a zdaleka mne to tolik nestojí,“ odpovídá.

Kromě kamionů, jimž se věnuje s přestávkami už 23 let, je jeho miláčkem i třicet let starý motocykl, kterému dal ´nový kabát´. „Dokáže jet až 250,“ říká Thomayer pyšně, zatímco ukazuje i několik modelů motorek.

Jeho modely zaslouží obdiv, stejně jako obrázky, které nám na závěr ukázal. „Na malování už mi asi tři roky čas nezbývá, musím se také věnovat rodině,“ zakončuje.