Sedm let staré auto za 250 tisíc korun, které si manželé Čapských z Hluboké koupili v Autocentru Jan Šmucler v Horšovském Týně, používali pouze jediný den.

„Jeli jsme na výlet a po čtyřech stech třiceti kilometrech se auto zastavilo a od té doby je prakticky nepojízdné,“ uvedla Deníku Jana Čapská z Hluboké.
Auto Renault Laguna kombi 1,9 si pořídili na splátky, jejichž měsíční výše činí 5 612 korun. Smlouvu mají uzavřenou na 72 měsíců.

„Manžel podniká a je na autě závislý. Navíc čekáme rodinu, proto jsme si koupili právě tento typ vozu. Na nový, které stojí kolem milionu korun, jsme opravdu neměli. Teď nám stojí na zahradě již dva měsíce nepojízdný vrak. Prodejna od které jsme renault koupili, však dává od řešení ruce pryč. Podle ní jsme si auto odvezli v pořádku,“ pokračuje Čapská.

Porouchané auto museli čapských nechat odtáhnout do nejbližšího autoservisu v Nýrsku, což je přišlo na 1 448 korun. Tam si nechali zjistit, co se s jejich autem stalo.
„Chtěli jsme vědět, v čem je chyba. Dozvěděli jsme se, že kromě dalších čtyř vad, je v autě vadné turbo, jehož oprava by nás přišla nejméně na padesát tisíc korun. Pořízení nového by převýšilo cenu, za kterou jsme vůz koupili,“ dodává majitelka vozu s tím, že za zjištění závad zaplatili dalších 1 200 korun.

Manželé Čapských se den nato obrátili na prodejce a sepsali reklamaci. Požadovali bezplatnou opravu nebo odstoupení od smlouvy.

„Zjistili jsme, že na smlouvě o technickém stavu vozidla je uvedeno 204 203 najetých kilometrů, ale na smlouvě o úvěru je stav tachometru o sto tisíc kilometrů nižší. Neshoduje se ani výbava auta,“ argumentuje dále Čapská.

Prodejce však odmítá, že by o vadném turbu v autě cokoliv věděl. Manželé prý si koupili auto sedm let staré a na vady byli upozorněni. Vůz byl v době prodeje v pořádku

„Nabídli jsme paní Čapské několik variant řešení, ale nedohodli jsme se. Dnes komunikujeme jen prostřednictvím právníků. Chceme, aby v tomto sporu rozhodl soud,“ uvedl Pavel Šach, který Čapským auto prodával a přebíral i jejich reklamaci.

S tímto výrokem však majitelka nepojízdného auta nesouhlasí.
„Bylo nám nabídnuto pouze jedno řešení. Doporučili nám, že máme auto nechat převézt do autoservisu STK v Horšovském Týně a tam si zaplatit opravu nebo demontáž. To pro nás není řešení, myslíme si, že tak drahé auto, byť je ojeté, by mělo vydržet déle než jeden den,“ pokračuje Čapská a dodává, že prodejci museli o vadném turbu vědět, neboť v autorizované autoopravně ve Stodě jim sdělili, že tohle auto u nich už bylo a v té době mělo vadné turbo.

„Manžel auto nutně potřebuje ke své práci. Měsíc jsme měli auta z půjčoven a nakonec jsme byli nuceni koupit si za pár korun rezavý vrak, abychom se mohli alespoň přemisťovat. Nezbývá nám nic jiného, než dát celou věc k soudu. Prodejce nám totiž tvrdí, že na ojeté vozy se nevztahuje žádná záruka,“ ukončuje Čapská.

Zdali tomu tak opravdu je, jsme se zeptali na České obchodní inspekci, Inspektorátu pro Plzeňský a Karlovarský kraj v Plzni.

„Odpovědnost za vady má podle zákona každý prodejce. V tomto případě je to ale složitější. Je třeba rozlišit, jak dlouho je auto používané a na jaké vady byl zákazník upozorněn při koupi. V tomto případě by musela být vada znalecky prokázána. Reklamace musí být přijata a do třiceti dnů vyřízena. Jakým způsobem, to záleží na prodávajícím. Jeho rozhodnutí je možné následně napadnout například soudní cestou,“ uvedl ředitel ČOI v Plzni Milan Javorský.