Posázavská rallye

Nejprve se 1.září postavil v Kácově na start Posázavské veteran rallye, která byla součástí českého šampionátu v orientačních soutěžích i v jízdách pravidelnosti.

„Hlavním překvapením v Kácově bylo, že měřený úsek začínal hned pár metrů za startem, kde stál špalír lidí. Navíc se tam vyjíždělo na hlavní silnici, a tak se člověk musel hlavně dívat, jestli něco nejede. Proto jsme si praporku označujícího začátek měřeného úseku vůbec nevšimli. Ze sedmdesáti účastníků tuhle fintu zaregistroval jenom jeden. Všechny proto překvapil asi po 11 kilometrech modrý praporek označující konec úseku. Já se na soutěžích pravidelnosti vždy snažím jet už od začátku rovnoměrným tempem, takže mně naměřili rozdíl od ideálního času 40 vteřin, ale některým soupeřům až šest minut,“ přiblížil Josef Míšek, co všechno lze na mistrovských soutěžích očekávat.

Nakonec ale vše dopadlo pro zkušeného jezdce veteránských soutěží dobře. „Svou kategorii jsem vyhrál a v celkovém pořadí jsem byl osmý, takže jsem získal nějaké body a dostal jsem se do pořadí celého seriálu. V něm může být hodnocen až ten, kdo absolvoval alespoň dvě soutěže. Pro mě byla Posázavská teprve druhou soutěží v seriálu, kterou jsem letos jel,“ uzavřel Josef Míšek své hodnocení.

Pozlacené auto

 

O týden později, v sobotu 8.září, přišel na řadu jeden z vrcholů české veteránské sezony, tradiční jízda pravidelnosti do vrchu Zbraslav – Jíloviště. Ta navazuje na tradici slavného závodu, jenž dosáhl svého největšího věhlasu v období mezi 1. a 2. světovou válkou. Akce pořádaná Veteran car clubem Praha má skvělý zvuk a tomu odpovídá i kvalita startovního pole.

Také letos byla na Zbraslavi k vidění řada skvostů motoristické historie. Divákům vyrazila dech především mohutná limuzína belgické značky Minerva vyrobená roce 1931. Všechny součásti, které bývají u veteránů pochromované, jako maska chladiče, rámečky světlometů, rám předního okna apod., byly u tohoto vozu pozlacené!! Automobil českého majitele, jehož hodnota je odhadována údajně na 12 milionů korun, tedy odpovídal provedení, v jakém si jej mohl objednat nějaký tehdejší mahárádža či šejk.

Opomenout nelze ani nejstarší automobily, jimiž byly americký Huppmobile z roku 1910 a o čtyři roky mladší britský vůz Belsi, či motocykly britských značek Douglas z roku 1919 a Martinsyde s datem výroby 1922, oba s řemenovým pohonem. Druhý jmenovaný stroj měl místo elektrického reflektoru ještě funkční acetylénové osvětlení a jeho řidič (vědom si toho, co říkají pravidla silničního provozu o celodenním svícení) přijel ke startu se zažhnutým plaménkem mihotajícím se za sklem předního světlometu. I to byl jeden z detailů dotvářejících celkovou atmosféru na zbraslavském náměstí.

V mimořádně početném startovním poli poválečných vozů nechyběla ani žlutá Škoda Felicia Josefa Míška, vyrobená před 47 roky. Na soutěžící čekaly dva průjezdy 3,6 km dlouhou trasou, při nichž se snažili dosáhnout pokud možno shodného času. Zastavení před cílem a čekání na potřebný čas ovšem bylo zakázané. Horšovskotýnský veteránista jízdu pravidelnosti zvládl bez potíží a při vyhlášení výsledků na něj čekalo 5.místo v jeho kategorii.

Chybná časomíra?

 

Hned následující den se Josef Míšek postavil na start jízdy pravidelnosti v Tachlovicích u Prahy, která už léta tvoří spolu se Zbraslaví nerozlučnou víkendovou dvojici. Tachlovická soutěž jej ale letos zklamala. „Časomíry na startu a v cíli zřejmě nebyly dobře seřízené, byl mezi nimi rozdíl asi dvě vteřiny. Asi to nebude náhoda, že všichni účastníci mistrovství republiky ve výsledcích skončili až od 13. do 21.místa,“ vyjádřil svůj dojem Josef Míšek, jemuž ve výsledkové listině patřila 14. příčka.