Obyvatelé Holýšova mají stále obavy z vybudování vysokorychlostního železničního koridoru ve svém městě. Petici proti rychlovlakům jezdícím přes Holýšov podepsalo 953 lidí.

„To není zrovna málo. I na Facebooku se přidalo 1600 lidí. A vím, že někteří jen měli obavy podepsat petici kvůli právě probíhajícím volbám," uvedl organizátor petice Josef Tichovský.

Obyvatelé mají obavy z plánované vysokorychlostní železniční trati, která by mohla propojit Plzeň s Regensburgem, a z toho, že se městem budou nákladní vlaky řítit rychlostí až 200 km za hodinu.

Bojí se, že přinese obyvatelům žijícím v blízkosti trati jenom nadměrný hluk, prach a otřesy, že je vlaky přepravující vysokou rychlostí nebezpečné náklady mohou ohrozit, že koridor rozdělí město ještě více na dvě části. Mají obavy, že pozemky a nemovitosti ztratí na hodnotě, že dojde k jejich vyvlastnění a že budou mít rychlovlaky i negativní vliv na přírodu a zvířectvo.

Petici proto odeslali na ministerstvo dopravy, životního prostředí, na správu železniční dopravní cesty a také na holýšovskou radnici.

Nový holýšovský starosta Jan Mendřec však upozorňuje, že jde o obavy předčasné a informace zkreslené.

„Samotné rychlovlaky by Holýšovem vůbec jezdit neměly, vysokorychlostní koridor by podle plánů z krajského úřadu měl vést úplně jinudy," vysvětlil starosta s tím, že tak se na předvolebním mítinku vyjádřil i radní pro dopravu Jaroslav Bauer.

„V Holýšově by mělo jít o rozšíření trati z jednokolejky na dvojkolejku a elektrifikaci. I přesto řešení navržené v územním plánu je stejně dosti nešťastné, zlikvidovalo by se přes dvacet zahrádek," přiznává starosta Mendřec.

Podotýká však, že vedení měst včas dostanou možnost se k plánované stavbě vyjádřit a vznést námitky.

„Chápeme, že je dvojkolejka důležitá, ale naše stanovisko je jasné. Chceme, aby obyvatelé města byli rozšířením trati postiženi, co nejméně, aby se nelikvidovaly pozemky. I když je čas pro vyjádření ještě poměrně daleko, budeme bojovat za to, aby se prosadily jiné varianty a Holýšovských se celá stavba dotkla co nejméně," dodal na závěr.