VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havárie, o kterých se příliš nemluvilo

Klenčí pod Čerchovem /ROZHOVOR/ - Na Klenečsku skončila v troskách a tak trochu utajena dvě vojenská letadla, jedno 1. listopadu před 58 lety.

2.11.2010 1
SDÍLEJ:

V LESÍCH NAD KLENČÍM. Na jedno z pátrání po historii Chodska vzal Romana Kohouta (vlevo) a Martina Drbala také Amar Ibrahim z Domažlic se svým Jeepem. Foto: DENÍK/Milena Cibulková

Chodili spolu do školy, a třebaže dnes bydlí každý jinde, vyrážejí společně na výpravy. A ne jen tak ledajaké. Pátrají po vojenských letadlech, která havarovala v okolí Klenčí, ať už během války či po ní. Řeč je o dvaatřicetiletých kamarádech Martinu Drbalovi z Březové na Karlovarsku a Romanu Kohoutovi z Klenčí. Po dlouholetém pátrání se jim podařilo objasnit, proč a jaké letadlo spadlo u Klenčí 1. listopadu 1952 a co stálo za jinou havárií letadla v roce 1943. O podrob­nostech jsme hovořili s Martinem Drbalem.

Jak vůbec došlo k tomu, že jste začali s Romanem pátrat po letadlech?

Naším koníčkem je pátrání po historii Chodska. Při této příležitosti jsme se někdy před 12 roky postupně dostali k informacím od pamětníků, které nás nasměrovaly do prostoru jihozápadně od Klenčí pod Čechovem, do lesů kolem Sádku. Podle těchto informací havarovala v minulosti v těchto místech dvě vojenská letadla.

Zjistili jste o nich více? Co to bylo za letadla?

První, které jsme identifikovali, byl stíhací letoun československé armády typ S-102, což bylo označení pro MiG-15, které se používalo až do roku 1956.

Kde a jak jste pátrali?

Z archivu Armády České republiky se nám podařilo získat dokument označený jako ´Rozbor leteckých nehod za II. pololetí 1952´. V této zprávě jsou stroze uvedena následující data. „Dne 1. listopadu 1952, letoun S-102, číslo 0706. Pilot poručík Tešlar František – 8. letecký pluk.“ Ze záznamu bylo jasné, že čtyřmístné číslo jsou koncové číslice z výrobního čísla letounu. jedná se o dávno zapomenutou havárii na Sádku.

Zjistili jste o havárii něco více?

Dvojice letounů S-102 tehdy odstartovala na telefonický rozkaz z divizního velitelství. Po patnáctikilome­trovém letu obdržela rozkaz z divizního velitelství k návratu na stanoviště. Poručík Tešlar buď neslyšel, nebo na tento příkaz nereagoval a pokračoval v letu do prostoru Klenčí.

A znáte nějaké podrobnosti, jak k pádu letounu došlo?

Při druhém průletu si špatně rozpočetl možnost provedení zatáčky nízko nad terénem, poněvadž vrcholky stromů byly pokryty mraky a bezmračný prostor nestačil k provedení zatáčky. V prostoru Klenčí vletěl do mraků, přičemž v ostré zatáčce doprava zachytil křídlem o les na kopci a došlo k pádu letounu na zem.

#nahled|https://g.denik.cz/16/72/ftg_1102_drbal_letadla_3_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/16/72/ftg_1102_drbal_letadla_3.jpg|Jak vypadá náčrtek Migu 15.#

Podařilo se vyšetřit příčinu havárie?

Příčinou katastrofy je nesprávné ocenění povětrnostní situace a nepozornost k rozkazu z divizního velitelství stanoviště.“ Stíhací letoun Mig – 15 létal u nás od června 1951 a 8. letecký pluk, tehdy dislokovaný na letišti Plzeň – Líně, byl na něj přeškolen jako jeden z prvních tří útvarů. Do Líní se přesunul během jara 1952.

Podařilo se vám zjistit, zda k podobným haváriím v té době docházelo?

Samozřejmě. Pilot poručík Tešlar byl třetím pilotem, který zahynul na tomto typu letounu.

Je možné dnes místo pádu letadla najít? Je nějak zvlášť označeno?

U místa havárie, které je ještě dnes dobře patrné, se nachází jen prostý pomník, u kterého je uložena již jen hromádka zkroucených hliníkových úlomků z letadla. Nám se v prostoru dopadu i tak podařilo najít například část křídla.

Ale nebylo to jediné letadlo, po němž jste s Romanem Kohoutem pátrali…

Druhý stroj, jehož místo dopadu jsme nalezli jen díky pomoci velkého znalce místních lesů a tehdejšího očitého svědka, byl pro nás dlouhá léta záhadou. Jediné, co jsme mohli na základě fragmentů z letounu nalezených na místě dopadu, s jistotou říci, že se jedná o německé letadlo.

Jak jste při pátrání postupovali?

Zkoušeli jsme pátrat jak na našich úřadech, tak i u kolegů v sousedním Německu. Ale všechno bylo marné. Naším jediným vodítkem po řadu let zůstávaly jen výpovědi pamětníků. Některé však bylo nutné brát s určitou rezervou.

Proč?

Setkali jsme se například s tím, že se jednalo o obrovský šestimotorový německý transportní letoun Me-323 Gigant či že trosky tohoto stroje odklízeli, přímo na Hitlerův rozkaz, příslušníci Leibstandarte Adolf Hitler.

To byl jediný zjištěný údaj?

Vůbec ne. Dokonce jsme zaznamenali čtyři různá data, kdy k havárii mělo dojít.

V úvodu jste hovořil o tom, že jste s kamarádem věnovali pátrání více než deset let. Kdy nastal zlom?

Určitý posun nastal po nedávné informaci od kolegů z Plzně, kteří v německých archivech objevili záznam, že v prostoru Sádku došlo při cvičném letu, přesně 3. září 1943, k havárii německého letounu typu Siebel Si 204D, W. Nr. 321211 náležícího do stavu letecké školy – Flugzeugführer­schule FFS C8. Ta byla v uvedené době umístěna částečně na letištích Fürth a Praha – Ruzyně.

Zjistili jste, jak k této letecké nehodě došlo?

Podle pamětníků dvoumotorový stroj letěl tehdy z České republiky do Německa a údajně bylo slyšet, že motory mají nepravidelný chod. Ještě než stihl dosáhnout státní hranice, pilot se zřejmě rozhodl k návrat ua pokusil se stroj otočit. To se jemu a dalším šesti letcům na palubě stalo osudným. Poslední, co viděli, byl zalesněný svah u Sádku. Trosky letounu se ihned po nárazu rozlétly po lese a začaly hořet.

Znáte také jména lidí, kteří tehdy na palubě Siebelu zahynuli?

Při této havárii zahynulo všech sedm členů posádky, konkrétně piloti Leidel, Diegműller, Zaper, Jähnischen, Kasper, Korbus a Rűder.

Zjistili jste při pátrání po letadle a jeho posádce nějakou zajímavost?

Němci tehdy, jakmile to situace dovolila, trosky precizně posbírali a odvezli. Je až s podivem, jak se jim tehdy podařilo z těžko dostupného místa dopadu odvést velké procento vraku letounu.

Dá se dnes, jako v případě prvně zmíněného letadla, místo havárie najít?

V současné době na místě dopadu již nic nenasvědčuje tomu, že se zde zřítil za dramatických okolností dvoumotorový letoun. Přesto se nám zde podařilo najít některé velmi zajímavé fragmenty tohoto stroje.

#nahled|https://g.denik.cz/16/72/ftg_1102_drbal_letadla_6_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/16/72/ftg_1102_drbal_letadla_6.jpg|Jak vypadá náčrtek Si 204 D.#

Uspokojily vás vaše nálezy a zjištění?

Nedalo nám to a naše pátrání v tomto případu ještě stále pokračuje. Jako cíl jsme si stanovili stoprocentní identifikaci stroje podpořenou terénními nálezy.

Proč budete v pátrání pokračovat?

Protože místo dopadu jsme nalezli jen díky pomoci velkého znalce místních lesů a tehdejšího očitého svědka. Pád tohoto letadla byl pro nás dlouhá léta záhadou a jediné, co jsme mohli na základě fragmentů z letounu nalezených na místě dopadu s jistotou říci, je to, že se jedná skutečně o německé letadlo.

Bydlíte nyní v Březové u Karlových Varů, není pro vás pátrání v okolí Klenčí tak trochu z ruky?

Ani ne. Je to můj koníček a vždy si na něj najdu s Romanem Kohoutem čas, snažíme se tak na Chodsku odkrýt část historie, která byla zamlžena. Navíc do Klenčí jezdím pravidelně, neboť jsem tam vyrůstal a mám tam rodiče.

Autor: Milena Cibulková

2.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 19 000 Kč Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci Skladník, řidič VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní doba 3dny v týdnu od 7,30 do 17hod., Průkaz na řízení VZV. , Nabízíme: příspěvek na dopravu, mimořádné prémie, bonusy atd…, Nutný e-mailový kontakt.. Pracoviště: Incomtrans cz s.r.o. - pobočka domažlice, Cihlářská, č.p. 511, 344 01 Domažlice 1. Informace: František Zimmel, +420 602 468 807. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 14 500 Kč Prodavači potravinářského zboží prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned, doba neurčitá, úvazek 37,5 hod./týdně. Praxe a zkušenosti vítány. Informace u pí. Borníkové tel. 606 510 091.. Pracoviště: Západočeské konzumní družstvo sušice-prodejna zahořany, 344 01 Domažlice 1. Informace: Borníková, +420 606 510 091. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Ostatní úředníci 17 360 Kč Ostatní úředníci jinde neuvedení Probační úředník. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17360 kč, mzda max. 30750 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nejlépe: magisterské studium humanitního směru, bezúhonnost, způsobilost k právním úkonům, řidičský průkaz skupiny B, Nabízíme: 5 týdnů dovolené, 5 dní sick days, průžná pracovní doba, odborné vzdělávání, stravenky, přátelské pracovní prostředí, zázemí stabilní organizace, Mzda: 9. platová třída, po zkušební době 11 platová třída, Životopisy lze zasílat na PMS Domažlice, Paroubkova 228, 344 01 Domažlice do 12.10.2018. Pracoviště: Středisko domažlice, Paroubkova, č.p. 228, 344 01 Domažlice 1. Informace: Světlana Librová, +420 733 788 938;734 362 915. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 15 000 Kč Prodavači potravinářského zboží prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vyučení v oboru nebo praxe, pro cizince komunikace v češtině nutná., Nabízíme: zaměstnanecké pečivo, příspěvek na závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění., Osobní kontakt v sídle společnosti, telefonický (pracovní dny do 14 hod.) nebo e-mailový kontakt.. Pracoviště: Pekárny a cukrárny klatovy, a.s. od kaufland domažlice, Pivovarská, č.p. 700, 344 01 Domažlice 1. Informace: Vladimír Obr, +420 376 344 257.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hvězdné házení na Chodsku 2018.
4

Hvězdné házení ovládly největší hvězdy

Hasiči vyjížděli ve čtvrtek dopoledne do Chodské Lhoty k požáru, který vznikl od převržené vodní dýmky.
3

Mladík si v Chodské Lhotě zapálil vodní dýmku, ta se převrhla a způsobila požár

Třetina kontrolovaných řidičů se dopustila přestupku

Domažlicko - Další republiková dopravně bezpečnostní policejní akce se uskutečnila tento týden v pondělí 17. 9. v dopoledních hodinách na silnicích Domažlicka.

FOTO: Jubilejní ročník Přeboru Chodska v tenise se stal kořistí obhájce Michala

Domažlice - Přijel se podívat i vítěz prvního ročníku z roku 1959 Emanuel Böhm.

Omezení užívání pitné vody

Klenčí pod Čerchovem – Městys Klenčí p. Č. ve spolupráci s MěÚ Domažlice vydal omezení na užívání pitné vody z veřejného vodovodu.

Policisté neustále odhalují řidiče pod vlivem

Horšovský Týn, Srby - O uplynulém víkendu, konkrétně v sobotu 15. září odhalili domažličtí policisté hned dva případy, kdy byl řidič pod vlivem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT