„Toto auto se vyrábělo v letech 1919 až 1927. I v Německu je jich hodně málo, protože do Německa se nedováželo, jen do Anglie a do Skandinávie," představil svůj čerstvě zrenovovaný vůz Wolfgang Loth z východoněmeckého městečka Bad Lausick.

„Moje auto bylo dovezeno z USA před třemi roky. Bylo v originálním stavu a kompletní. Karosérie má dřevěnou kostru a také ta je skoro celá ještě originální. Ten vůz byl pravděpodobně dlouho odstavený, ale stál v suchu. Byla to dobrá koupě," pochvaloval si hrdý majitel.

V sobotu se na start postavilo celkem 81 motocyklů a 71 automobilů vyrobených do roku 1955. Nejstarším vozem byl černý Ford T z roku 1918, s nímž přijel jeden z německých účastníků, nejstarší motorkou byl modrý stroj dávno zaniklé české značky Itar z roku 1924. „Pokud vím, jedná se o jediný kompletní a pojízdný stroj této značky," pochlubil se jeho majitel Ivo Šarlinger z Pavlíkova.

Objektivy fotoaparátů nepřitahovala pouze historická vozidla, ale také řada soutěžících v dobovém oblečení. Samotnému startu na domažlickém náměstí předcházelo defilé kolony historických traktorů, diváky podél trati pak na průjezd veteránů naladila atraktivní auta předjezdců.

Na účastníky čekala na trase jedna otázka z historie motoristického sportu a dále museli museli prokázat dobrý odhad při zastavení s dodržením stanoveného čelního a bočního odstupu od symbolické překážky a při zabrzdění pokud možno přesně uprostřed vytyčené branky.
Aby to neměli tak jednoduché, délku bočního odstupu si soutěžící losovali z několika možností, takže se nemohli řídit podle toho, jak uspěli soupeři před nimi.

„Dříve se nám občas stalo, pokud se tento úkol plnil na dláždění, že někteří soutěžící stanovený odstup dokonce přepočítávali na množství dlažebních kostek, které je dělily od překážky," připojili kuriózní postřeh domažličtí pořadatelé.
„Atmosféra byla skvělá, kolem trati bylo opravdu hodně lidí. Kdybych náhodou někde ve vesnici přehlédl šipku, mohl jsem se řídit podle diváků. Kde byli lidé, tudy vedla trasa. Ale letos jste trať měli opravdu výborně značenou," pochvaloval si v cíli Josef Veselák z Prahy, jenž jel na 78 let starém motocyklu ČZ 175.

Součet trestných bodů získaných při plnění výše zmiňovaných čtyř úkolů pak rozhodl o tom, kdo si domů odvezl poháry z chodské keramiky. Vítězové jednotlivých kategorií obdrželi navíc ještě chodské čakany.

Mezi motocyklisty se nejvíce dařilo Dušanu Schweinerovi ze Kdyně na stroji Indian Scout z roku 1931, jenž měl na svém kontě pouhé tři trestné body. Absolutním vítězem mezi řidiči automobilů se stal Lubomír Gregor z PAMK Klatovy s 10,5 bodu.

„Účastníci byli spokojeni a to nás těší především. Věřím, že i diváci si přišli na své. Náš velký dík patří všem sponzorům, kteří naši akci podpořili," zhodnotil jízdu předseda domažlického veteránklubu Václav Hána.

Autor: Jan Pek