Prostupovat by měla všemi ročníky. Praktickou výuku na dopravním hřišti bude muset na Domažlicku pojmout jedno jediné – pod Domažlickou nemocnicí.

„Dosud se dopravní výchova prováděla na prvním stupni, a to zejména ve čtvrté třídě, tedy v době, kdy se děti mohou jako cyklisté samostatně zapojit do silničního provozu. Nově se dopravní výchova rozšiřuje, bude v osnovách pro první i druhý stupeň, setkávat by se s ní měli žáci od 1. do 9. ročníku," popsal změnu Václav Ircing, krajský koordinátor BESIPu.

Jednotlivé školy si ji musely zapracovat do svých rámcových vzdělávacích programů.  Třeba v domažlické ZŠ v Komenského ulici ale dopravní výchova v těchto programech figuruje už z dřívějška, takže zásadní změnu to pro žáky této školy nepřineslo.

„Teoretickou část budou mít na školách na starosti učitelé, praktickou zajišťuje Besip," konstatoval Ircing.

Větší nápor tak zažije domažlické dopravní hřiště, které slouží jako jediné v regionu. „Samozřejmě ideální by bylo, kdyby každá škola měla své dopravní hřiště, třeba ne tak dobře vybavené. Ale na Domažlicku je jediné pod Domažlickou nemocnicí, svážíme na ně školáky z celého okresu, zvyšují se tak náklady na dopravu, které hradí Besip," konstatoval krajský koordinátor.

Už v průběhu září se budou na domažlickém hřišti učit děti z místních škol, ke konci měsíce je vystřídají žáci z venkovských škol.

„Těším se, loni jsme jezdili na kole přes křižovatku, učili jsme se jak odbočovat. Rád si to projedu znova," říká teď už páťák Petr Kahonec.

„Věřím, že díky posílené dopravní výchově se u dětí podaří vypěstovat hodnotový systém a ohleduplnost na silnicích se vrátí mezi základní hodnoty slušného chování," přeje si ministr dopravy Zdeněk Žák.

Co je cílem v jednotlivých ročních na základní škole?
1. třída: seznámení žáků se základními pravidly bezpečnosti v silničním provozu a ohleduplného chování,poznání nejbližšího okolí.
2. třída: pochopení nutnosti bezpečného a ohleduplného chování, uvědomování si rizik a nebezpečí (znalost značek pro chodce).
3. třída: vnímání okolního dění všemi smysly, vyvozování správných závěrů pro bezpečné chování; respektování ostatních účastníků, zejména v roli chodce.
4. třída: být zodpovědný za svoje chování, uvědomovat si rizika a vztahy mezi všemi účastníky silničního provozu, řešení krizových situací (zejména jako cyklista).
5. třída: bezpečné chování i v krizových situacích, seznámení se s první předlékařskou pomocí.
6. a 7. třída: sociální vztahy a způsoby jednání a chování jedince a vztahy mezi všemi účastníky silničního provozu, zvládání svých reakcí, vlastní agresivity a reakce a chování ostatních.
8. třída: včasné odhalení nebezpečí a odvození bezpečného chování, poznávání dalších zásad první předlékařské pomoci.
9. třída: nastudování zásad první předlékařské pomoci a seznámení se s legislativou v oboru silničního provozu.