Podobně jako v celé republice se mění i v našem regionu v posledních letech skladba a stáří vozidel, která křižují zdejší silnice.

„Vozový park se na území bývalého okresu Domažlice hodně obměnil. Zejména jsme to pozorovali po 90. roce, kdy lidé začali přihlašovat vozy dovezené ze sousedního Německa,“ dozvěděli jsme se od pracovníka odboru dopravy. S jeho postřehem koresponduje i zkušenost muže, který se profesně zabývá likvidací starých vozů. Jaká auta se v posledních letech na Domažlicku nejčastěji likvidují? je jich více než v minulosti?

„Likvidujeme nejčastěji staré škodovky, typy 105, 120 a Škody Favorit. Dále také dvoutakty, jako wartburgy a trabanty,“ říká Petr Gabriel z Domažlic s tím, že likvidací autovraků se zabývá od roku 2004. Jejich počet se ročně drží na přibližně stejné úrovni, ale podle jeho soudu je to tím, že likvidátorů starých aut je na území regionu v současnosti daleko více než v předchozích letech. „Řekl bych, že se všeobecně u nás v republice daří vozový park obnovovat, a tak starých vozů na silnicích ubývá. Dílem je to i tím, že u ojetých vozů šla za poslední léta cena hodně dolů, takže si je mohou dovolit i méně majetní, kteří by na nové auto neměli,“ dodává Gabriel.

Zajímalo nás, zda je obnova vozového parku patrná i na Stanicích technické kontroly v regionu. „Samozřejmě, že je to poznat. Na technické prohlídky k nám už téměř nejezdí lidé s wartburgy a žigulíky. Hodně ubyly škodovky – konkrétně Š 105 a 120. Markantní úbytek jsme zaznamenali za posledních řádově pět let také u Peugeotů 205, které se po revoluci na okrese doslova rozmnožily,“ říká Jan Krčma z STK Chrastavice. Podle jeho slov je však největší změnu vidět v kategorii nákladních automobilů. „Právě mezi nimi je spousta nových vozů, staré postupně ubývají. Největší obměnu mezi nákladními automobily jsme zaznamenali u avií. Dříve to bývala na našich silnicích nejčastěji využívaná auta, teď postupně mizí a nahrazují je moderní vozy,“ doplňuje poznatky své a kolegů Krčma.