Co možná nejlepší dárek, podle ohlasu prodejců, znamená co nejdražší. V obchodech je nyní poptávka po dražším a luxusnějším zboží. „Letos se opět prodává chirurgická ocel. Jinak zlato spíše kupují muži, stříbro ženy. Zájem je hlavně o řetízky,“ shodli se manželé Strakovi, kteří provozují zlatnictví ve Staňkově a Horšovském Týně. Do drogerií a obchodů s kosmetikou teď stále častěji míří i muži. „Když jde o dárek pro partnerky, chtějí většinou něco dražšího, pod tisícovku obvykle nejdou,“ sdělila majitelka domažlické drogerie Zdena Podskalská s tím, že největší zájem je vždy o to, co běží v televizní reklamě. „Teď jsou to třeba vůně od Naomi Campbell, Pumy a Beckhama. Jinak se hodně prodávají kosmetické balíčky a kazety. Lidem je tu děláme i na přání.“ Průměrná útrata, kterou jsou zákazníci ochotni v obchodě s kosmetikou nechat, se liší. „Když to kupují někomu staršímu, je to kolem tří stovek a chtějí třeba šampon, pěnu do koupele a mýdlo. Pro mladší ročníky vyberou zboží tak za šest stovek, většinou nějakou vůni a řasenku,“ dodala Podskalská. V horšovskotýnském Praktiku jde na odbyt černá i bílá elektronika. „Hodně se kupují DVD přehrávače, MP3 a MP4 přehrávače,“ uvedl majitel obchodu Milan Sloup. „Lidé ale vybírají i ledničky, mikrovlnky a další spotřebiče do domácnosti. Na odbyt jde hlavně zboží ze střední a nižší cenové relace.“ Naopak to nejdražší, co má, prodá většinou před Vánocemi Irena Votrubová z knihkupectví v domažlických alejích. „Lidé kupují hlavně dražší knihy a je jedno, o jakou literaturu se jedná. Velký zájem je teď o knihu Evropou křížem krážem a Návod na přežití pro muže od Igora Bukovského,“ prozradila Votrubová. „Samozřejmě se dobře prodávají dětské knížky, například Bořek stavitel, pohádky a také dívčí romány.“ Podle Votrubové se kupodivu zvedl zájem i o dražší jazykové slovníky.