Do Plzeňského kraje už dávno nemíří cizinci pouze za dělnickou prací, ale stěhují se sem i vzdělaní lidé z jiných zemí, kteří se tu usazují i se svými často početnými rodinami. Náročné je to také pro děti. „Jen v Plzni je 800 žáků z cizích zemí. Z toho je jich 500 ze zemí mimo Evropskou unii,“ řekla plzeňská radní pro oblast školství Lucie Kantorová.

Děti si musí zvyknout na nové prostředí, novou školu a spolužáky, kteří mají často úplně jiné návyky než ony. Navíc znají jen svůj mateřský jazyk, což jim začlenění do kolektivu nijak neulehčuje. Podle psychologů je těžké překonat jazykovou bariéru i pro dospělého, natož pro malé dítě, které se pere ještě s učivem. To potvrzují i cizinci, kteří zde žijí.

„Původně jsem jel do Čech s tím, že vydělám a vrátím se do Albánie. Naučil jsem se mluvit a teď tu žijeme celá rodina. Pro dceru to snadné nebylo, školství je tu úplně jiné,“ řekl Bekim Jetmir žijící v Plzni.

„Když jsme se přistěhovali, syn uměl anglicky. Je to sice pár let zpátky, ale narážel na malou znalost angličtiny ze strany učitelů a často také na jejich neochotu. Dřív jsme si ale soukromou školu nemohli dovolit,“ popsal rodinné zkušenosti Vietnamec Hoang Van Ly, který žije v Plzni deset let.

Ilustrační foto
Za zbití paličkou na maso dostal Rumun čtyři roky

Mezinárodní základní škola zatím v Plzeňském kraji není. Pokud by vznikla, byla by zřejmě placená. „V mezinárodní škole je potřeba rodilých mluvčích, kteří nebudou pracovat za běžný pedagogický plat,“ vysvětlila Kantorová. „Tuto roli suplují soukromé školy, které se více zaměřují na jazyk,“ dodala.

Mnoho dětí navíc přichází ze zemí mimo Evropskou unii a anglicky neumí. Je tedy otázkou, zda by vznik mezinárodní základní školy, ve které by probíhala výuka v angličtině, něco vyřešil.

V Plzni dětem bezplatně pomáhá s českým jazykem a začleněním se do základního vzdělání 26. základní škola. Dalším, kdo cizincům pomáhá, je Centrum na podporu integrace cizinců. Velký zájem je právě o výuku dětí, aby se lépe začlenily do školního kolektivu. Nejvíce dětí, které tam docházejí, pochází z Ukrajiny a Vietnamu.

Podle Kantorové je velmi důležitý přístup rodičů. Ti mohou využít překladatelské služby nebo různé adaptační kurzy. „Čtyři až šest týdnů pomáhají dětem ve škole speciální asistenti, poté je to v režii rodičů, zda spolupracují,“ uzavřela Kantorová.

Medvědi Miky, Honza a Eliška se probudili ze zimního spánku.
Medvědi v plzeňské zoo se probudili ze zimního spánku