Úřady veřejné moci, což jsou obecní a městké úřady, zdravotní pojišťovny a další státní instituce, by měly od 1. listopadu využívat ke komunikaci datové schránky.

„Datová schránka je elektronické úložiště, jehož prostřednictvím mohou firmy posílat a přijímat úřední dokumenty v elektronické podobě. Orgány veřejné správy prostřednictvím datových schránek musí doručovat rozhodnutí a výzvy všem subjektům, které mají datovou schránku zřízenou. Schránky nahrazují klasický způsob doručování v listinné podobě, tedy známé obálky s pruhem a doručenkou,“ zní definice pro datové schránky.

Podívali jsme se, jak situace vypadá v praxi. Usnadní schránky práci v úřadech?

„Právě jsme odeslali první dokument. Datové schránky budeme užívat při komunikaci s orgány veřejné moci a právnickými osobami. Myslím, že je u nás pro ně široké využití,“ uvedla Dagmar Murínová z Městského úřadu v Domažlicích.

„Pokud se týká našich nejdůležitějších písemností, což je komunikace se soudem a policií, tam zůstane doručování stejné. Jedná se o obsažné materiály, takže se budou předávat stejně jako dosud, tedy fyzicky. Dnes ještě přijede firma, která bude systém dolaďovat. Můj osobní názor je ten, že nám zatím datové schránky příliš práci neulehčí,“ uvedla za Okresní státní zastupitelství v Domažlicích vedoucí Helena Raková s tím, že pracovníky zastupitelství ještě čeká další odborné školení.

Podle včerejšího zjištění Deníku je již zavedena komunikace prostřednictvím datových schránek na Okresní správě sociálního zabezpečení v Domažlicích.

„Zatím jsme datovou schránku nepoužili, i když ji máme aktivovanou, ale nepřišla žádná pošta. Ze začátku nám asi neusnadní práci, až teprve, když se to pořádně rozjede. Nemohu proto předem hodnotit, ale myslím si, že práci by mohla schránka v budoucnu ulehčit,“ říká tajemník MěÚ Bělá nad Radbuzou Pavel Votruba.