„To jsou blázni." „S takovou kraksnou, já bych se teda bál." „Možná skončí už na Slovensku." „Ale co, jsou mladí, tak ať jedou." Takové ohlasy zaznívaly v sobotu na kdyňském náměstí na adresu čtyř kamarádů ze Kdyně a Klatov, kteří se rozhodli vydat dvěma starými Feliciemi k hranicím Číny. Přesto se dopoledne náměstí zaplnilo hlavně lidmi, kteří chtěli těsně před odjezdem vyjádřit mladým cestovatelům podporu a prohlédnout si jejich zelené Felicie, které mají pokořit Asii.

Čtyři vysokoškoláci Jan Suastika, Ondra Šmolík, Jakub Rubáš a Dušan Makrlík se rozhodli o letošních prázdninách změnit své životy a zažít pořádné dobrodružství. Vzali dvě polorozpadlá auta stará 20 let a vyrazili k hranicím Číny skrze 24 zemí Evropy a Asie. Během dvou měsíců je čeká celkem 20 tisíc kilometrů náročné cesty, během které chtějí poznávat místní kulturu, památky, přírodu, různorodé jídlo, alkohol, zábavu a především místní obyvatele. Na území Tádžikistánu budou zdolávat i legendární Pamir Highway, cestu, která se klikatí úpatím Himalájí ve výškách kolem 4500 m.

„Jsem trochu vyděšený. Včera jsme měli rozlučku, ale ještě než jsme s ní začali, tak jsem myslel, že se zhroutím, z nervozity mi bylo blbě od žaludku. Ale naštěstí to přešlo, krásně jsme se vyspali a dneska ráno jsem si doma ještě dal sprchu, na hodně dlouhou dobu asi poslední," řekl iniciátor výpravy Jan Suastika. „A to jsme ještě předevčírem museli táhnout jednu feldu na laně. Měnili jsme totiž táhlo převodovky a praskla nám při tom taková hliníková součástka, takže jsme ještě ve čtvrtek museli shánět novou," zmínil poslední komplikace před odjezdem.

Zprávu o dobrodružné výpravě nesli těžce zejména starostliví rodiče. „Nejtěžší určitě bylo oznámit to našim. Trochu to probrečeli, ale nakonec to vzali sportovně," zmínil kameraman a účetní výpravy Jakub Rubáš.

„Já mám o Honzu samozřejmě starost, ale co mám dělat? Vymyslel si to, tak ať jede," říká Suastikova přítelkyně Martina Fišrová. „Seznámila jsem se s Honzou, už když to bylo naplánované, takže jsem do toho pak moc mluvit nemohla," směje se. „Bojím se, že se jim rozbijí auta a nebudou to umět opravit nebo že potkají nějaké špatné lidi. Ale jsem ráda, že je odvážný, že nesedí doma, ale vymýšlí a podniká takové věci. I když ten strach o něj je přeci jen asi větší," dodává.

Nápad vydat se do Číny se zrodil už před dvěma lety.

„Vše začalo v době, kdy jsem se během pobytu na strahovských kolejích nechtěl učit na zkoušky, a tak jsem raději sledoval speciály motoristického pořadu Top Gear. Vždy mě lákalo udělat podobnou koninu. A tak po roce přemýšlení konečně došlo na realizaci," vysvětlil Suastika.

A proč právě Felicie?

„Toto auto jsem dostal už v 18 letech, bylo to to nejlepší, co mě mohlo potkat. Těch aut bylo během let vyrobeno přes milión kusů a neznám moc lidí, kteří by je neřídili. Navíc je jeho konstrukce natolik jednoduchá, že jsme jej schopni opravit sami i my, kluci z paneláku. Nejhezčí na tom je, že jsme jednu Feldu dostali zadarmo a druhou za 2 tisíce," říká vedoucí výpravy.

Cestovatelům pomohla řada sponzorů a také jejich fanoušci, kteří jim formou komunitního financování na webu HitHit.com přispěli 58 tisíc korun.

Plán trasy Feldou do Číny:

ČR > Slovensko > Maďarsko > Slovinsko > Chorvatsko > Bosna a Hercegovina > Černá Hora > Albánie > Makedonie > Řecko > Turecko > Gruzie > Rusko > Kazachstán > Uzbekistán > Tádžikistán > Kyrgystán > Kazachstán > Rusko > Estonsko > Lotyšsko > Litva > Polsko > Německo > ČR.

Sledujte výpravu s námi!
Fotky a zážitky z cest najdete vždy v pátečním vydání deníku