Dráhy si u Škody objednaly 20 lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy. Lokomotivy měl dopravce převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny, kterou firmě dráhy nezaplatily. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení.

Dopravce u soudu argumentoval například podjatostí jednoho z rozhodců. Pražský městský soud však před dvěma lety uznal rozhodnutí arbitráže za platné s tím, že není možné přezkoumávat samo arbitrážní rozhodnutí. Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, která však podle něj byla v pořádku. Dráhy se proti rozhodnutí soudu odvolaly a nadále žádaly zrušení verdiktu arbitráže.

České dráhy při dnešním líčení u vrchního soudu argumentovaly například nedostatečným vypořádáním jeho důkazů ze strany soudu prvního stupně. Soud navíc podle nich rozhodoval pouze podle kopie rozhodnutí arbitráže, která navíc měla neveřejné části, k nimž účastníci neměli přistup.

Odvolací soud však dnes výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, která byla součástí smlouvy mezi oběma firmami, a jež neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.

České dráhy zatím o dalším postupu v kauze nerozhodly. "Počkáme na písemné vyhotovení rozhodnutí, to budeme analyzovat a následně rozhodneme o dalším postupu," řekla dnes ČTK mluvčí státního dopravce Vanda Rajnochová.

"O rozhodnutí vrchního soudu víme, ale nemáme k dispozici písemné vyhotovení rozsudku. K vnitřním záležitostem se zásadně nevyjadřujeme," odpověděl na dotaz ČTK mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.

Skupina České dráhy loni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. Vliv na to měla především koronavirová krize. V předchozích pěti letech dráhy hospodařily se ziskem, který v roce 2019 činil 1,3 miliardy korun. Největší propad tržeb loni zasáhl osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na zhruba 118 milionů. Strojírenská skupina Škoda Transportation měla loni zisk EBITDA 380 milionů korun, díky vyšší zakázkové náplni meziročně o 18,6 procenta vyšší. Tržby firmě vzrostly o 11,3 procenta na 11,03 miliardy Kč.